Notes de premsa
La regidoria de Relacions Cíviques dona resposta a més d’un miler de consultes de les entitats en el seu primer any de funcionament
Un any després de la seva creació, la regidoria de Relacions Cíviques ha donat resposta a més d’un miler de consultes i peticions de les entitats de la ciutat. En aquesta nova etapa la regidoria ha incrementat la comunicació directa i des de la proximitat amb les entitats de la ciutat i ha ampliat els seus canals d’informació, ha renovat el Registre Municipal d’Entitats Ciutadanes i està treballant en un nou reglament que presentarà properament.
Destaca l’impuls al treball de col·laboració transversal entre les diferents regidories i el moviment associatiu; així mateix s’està treballant amb la Federació d’Associacions de Veïns, a través d’un conveni, per a la realització de nous projectes conjunts entre l'Ajuntament i els teixit associatiu veïnal.
La regidora de Relacions Cíviques, Montserrat Caelles considera que “la irrupció de la COVID19 també ha estat un trasbals per a la vida associativa de la ciutat però que plegats l’hem vist com una oportunitat, i des de la regidoria, hem volgut acompanyar i empoderar les entitats perquè s’erigeixin com un pilar actiu, de referència i de proximitat per a la ciutadania". "Per aquesta regidoria és fonamental que les entitats retornin als ciutadans allò que reben de l’administració mitjançant accions d’interès col·lectiu contribuint així a la construcció de ciutat en sintonia amb els objectius de mandat de l’Ajuntament de Reus, i alineats amb l’agenda 2030 i amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible de les Nacions Unides", afegeix.
Atenció, comunicació directa i propera
El 27 de novembre de 2019 es signava el decret per a la creació de la nova regidoria de Relacions Cíviques que lidera Montserrat Caelles. En aquesta nova etapa, la regidoria s’ha volgut acostar encara més a les entitats de la ciutat amb l’obertura de noves vies de comunicació i de compromís. La pandèmia també ha jugat un paper important en la necessitat d’obertura d’aquestes noves vies, com ara la del Servei d’Atenció en Línia posat en marxa al mes de juny i el grup de difusió de WhatsApp que es va obrir durant el confinament al mes de març. També s’està potenciant el lloc web entitatsreus.cat i una major presència a les xarxes socials. Tanmateix, el Servei d’Atenció a les Entitats, presencial, ha ampliat al seu horari amb 21 hores més d’atenció setmanals: cada matí de dilluns a divendres així com totes les tardes, en aquest cas, amb cita prèvia.
Les xifres globals de consultes ateses a través dels diversos canals són les següents:
- Per l’atenció presencial: 73 consultes (de març a juny es van suspendre pel confinament)
- Per telèfon: 295 consultes
- Per WhatsApp: 545 consultes
- Per correu electrònic: 125 consultes
- A través del nou servei d’atenció en línia: 30 consultes
També ha augmentat el volum de comunicacions que la regidoria emet gràcies a la incorporació de nous canals de comunicació i de participació amb les entitats que consten al Registre Municipal d’Entitats de Reus. Així, s’han fet 1600 comunicacions a través del grup de difusió de WhatsApp, 83 correus electrònics i 150 trucades telefòniques informatives.
Treball transversal amb les regidories i el moviment associatiu
Des de la regidoria, s’ha prioritzat i impulsat el treball transversal entre les diferents entitats i les associacions de veïns les regidories de l’Ajuntament de la ciutat. En aquest sentit, s’hi ha establert un calendari estable de sessions que ha contemplat reunions de treball i/o informatives amb les regidories de Seguretat, Salut, Benestar Social, Empresa, Joventut, etc
Pel que fa a les col·laboracions amb les diferents regidories s'han fet accions de participació com ara:
- Suport a les campanyes de reactivació econòmica de promoció al comerç de proximitat i Bons Reus
- Actuacions amb Salut per la Covid’19 i col·laboració en la campanya de vacunació de la grip
- Campanya amb l’Arxiu Municipal #arxivemlacovid
- Col·laboració en el futur Pla Municipal de Joventut....
Pla de Formació consolidat
Des de la regidoria s’ha definit un Pla de formació per millorar i dotar d’eines a totes les persones que, de manera voluntària formen part d’aquest teixit associatiu. També s’ha realitzat un qüestionari de necessitats al que han contestat 126 entitats.
D'altra banda, s’han realitzat durant aquest any un total de 22 sessions formatives, les darreres ateses les circumstàncies, en línia, amb una assistència mitjana de 24 entitats en cada sessió.
Certificats digitals, obligacions fiscals, obtenció de recursos, tràmits telemàtics, augmentar el nombre de socis, eines per afrontar la situació de pandèmia, xarxes socials... són algunes de les formacions organitzades.
Un nou Registre Municipal d’Entitats i unes noves Bases de Subvenció
La regidoria treballa en l’impuls d’un nou reglament del Registre Municipal d’Entitats Ciutadanes i en unes noves bases de subvencions.
El RMEC agilitzarà i simplificarà els tràmits amb l’administració per adaptar-lo al nou reglament de participació ciutadana.
El primer pas ha estat l’actualització del Registre Municipal d’Entitats Ciutadanes, amb més de 800 trucades i la gestió de més de 100 canvis entre baixes, altes i modificacions de registre que estarà actiu el primer trimestre del 2021.
Les noves bases adaptaran el suport econòmic als projectes amb aquesta nova línia de treball.
Referents als barris
En el marc del conveni signat el passat més d’octubre, s’està treballant de forma intensa amb la Federació d’Associacions de Veïns per tal que les entitats veïnals siguin veritables eixos vertebradors en el seu territori i agents claus per als veïns i veïnes.