Notes de premsa
La senyalització del tomb de ravals inicia la implantació de la xarxa d’itineraris segurs per a bicicletes
àrdia Urbana de Reus inicia aquest dilluns 18 d’octubre el condicionament dels vials de la ciutat que a partir d’ara tindran la consideració d’itineraris recomanables per als usuaris de bicicleta. L’objectiu és anar configurant una xarxa d’itineraris que proporcioni les màximes garanties de seguretat tant als ciclistes com als vianants i als mitjans de transport motoritzats. El projecte, que s’ha elaborat en col·laboració amb la Coordinadora Bicicamp, s’inicia pel tomb de ravals.
La xarxa segura de carrils bici vol cohesionar els barris perifèrics i les urbanitzacions de nova creació amb el centre de la ciutat, amb un entramat que faciliti els desplaçaments de nord a sud i d’est a oest per tota la trama urbana. La proposta que es presenta parteix de punts estratègics de major concentració de població, com els equipaments públics d’educació, formació, esportius, de salut, etc, per unir-los entre si per tal de teixir una xarxa que abasti el conjunt de la ciutat.
El projecte defineix tres tipologies de carrils: les infraestructures ja existents, els carrils per a bicicletes de nova construcció i els espais de convivència entre bicicletes i la resta de mitjans de transport.
Els recorreguts inclosos en el projecte s’han plantejat de manera coherent amb la realitat urbanística i social de la ciutat, a la vegada que s’han tingut en compte els criteris d’ubicació, senyalització i protecció per implementar les mesures de seguretat necessàries per poder ser acceptats i utilitzats pels usuaris de la bicicleta.
La xarxa serà, doncs, un entramat de recorreguts d’ús aconsellable per als usuaris de la bicicleta, donada les seves majors garanties de seguretat. La seva implantació, però, no suposarà restringir el pas de ciclistes per altres espais també destinats a l’ús de la bicicleta, com és el cas dels carrils de circulació.
La primera fase d’implantació del projecte comprèn les següents actuacions:
- Senyalitzar els carrils bici existents amb criteris homogenis
- Arranjar i eliminar obstacles dels carrils bici existents.
- Senyalització del tomb de ravals i les principals vies d’accés i sortida, amb criteris assumibles per tots els usuaris de les vies públiques.
La convivència de vehicles motoritzats i bicicletes a la xarxa viària és un dels aspectes als quals vol donar resposta el projecte. Més encara, en aquelles vies, com el tomb de ravals, on es fa impossible la creació de carrils bici nous. La solució passa per dues accions:
- Conversió dels carrers en «Vies 30», amb una limitació de la velocitat màxima permesa de circulació de 30 km/h, per tal d’adequar la velocitat de la resta de vehicles a la de la bicicleta.
- Diferenciar una part central de la calçada d’1,10 metres d’amplada amb línies discontínues, pintada de vermell i amb la senyalització pròpia del carril bici, per tal de donar a la bicicleta la mateixa importància en la circulació que els vehicles motoritzats.
Adaptació del tomb de ravals
La implantació de la xarxa d’itineraris segurs s’inicia aquest mateix dilluns 18 d’octubre amb la senyalització de la totalitat del tomb de ravals; els carrers de Sant Joan (des de la plaça de les Oques) i del Roser (des de la riera de Miró), com a vies d’entrada al centre; i el carrer Salvador Espriu i un tram del carrer Amargura, com a vies de sortida.
Igualment, es condicionarà el carrer Part de la Riba, per trobar sortida al passeig Sunyer, i el carrer dels Recs, per reenllaçar amb el tomb de ravals. El carrers dels Recs, únicament estarà identificat amb un senyal vertical amb prohibició de superar el 10 km/h, donat que es tracta d’una via pavimentada a un sol nivell i amb preferència de pas dels vianants.
La senyalització horitzontal, es veurà reforçada amb senyalització vertical , amb el senyal d’informació de via preferent per a bicicletes, acompanyada de la prohibició d’excedir els 30km/h.