Notes de premsa

La transformació del Carrilet creix en àmbit i abast: mercat, habitatge, màxima mobilitat intermodal i més equipaments

Envia per emailEnvia     ImprimirImprimeix     Comparteix : Twitter

Dimarts, 23/07/2024
Roda de premsa de presentació de l’Avantprojecte de la reordenació urbana i nous equipaments del Carrilet
Àmbit de l’Avantprojecte de la reordenació urbana i nous equipaments del Carrilet
Imatge de l'edifici Mercat de l’Avantprojecte de la reordenació urbana i nous equipaments del Carrilet
Imatge de l'edifici Mercat de l’Avantprojecte de la reordenació urbana i nous equipaments del Carrilet
Imatge de l'edifici Mercat de l’Avantprojecte de la reordenació urbana i nous equipaments del Carrilet
Imatge de l'estació de busos de l’Avantprojecte de la reordenació urbana i nous equipaments del Carrilet
Imatge de l'estació de busos de l’Avantprojecte de la reordenació urbana i nous equipaments del Carrilet
Imatge de l'estació busos de l’Avantprojecte de la reordenació urbana i nous equipaments del Carrilet
Imatge de l'estació busos de l’Avantprojecte de la reordenació urbana i nous equipaments del Carrilet
Imatge de l'estació busos de l’Avantprojecte de la reordenació urbana i nous equipaments del Carrilet
Fases de l’Avantprojecte de la reordenació urbana i nous equipaments del Carrilet
Edifici Belvedere de l’Avantprojecte de la reordenació urbana i nous equipaments del Carrilet
Edifici Belvedere de l’Avantprojecte de la reordenació urbana i nous equipaments del Carrilet
Àmbit Pere el Cerimoniòs de l’Avantprojecte de la reordenació urbana i nous equipaments del Carrilet
Àmbit de l’Avantprojecte de la reordenació urbana i nous equipaments del Carrilet
Imatge virtual del projecte guanyador del concurs d'idees per a la reordenacio de l'entorn del Carrilet
Imatge virtual del projecte guanyador del concurs d'idees per a la reordenacio de l'entorn del Carrilet-2
Roda de premsa de presentació de l’Avantprojecte de la reordenació urbana i nous equipaments del Carrilet

La transformació urbanística del Carrilet i el seu entorn creix en l’àmbit d’actuació i en l’abast del projecte respecte la previsió inicial. Ocuparà una extensió més gran i tindrà més superfície destinada a equipaments públics; dos novetats que potenciaran encara més els objectius de crear una nova centralitat al sud de la ciutat i convertir el Carrilet en un nou pol d’atracció amb més activitat quotidiana.

El manteniment de l’activitat del Mercat del Carrilet, amb la rehabilitació d’un edifici que tindrà més superfície destinada a serveis municipals; la construcció d’un nou edifici d’habitatge dotacional i d’equipaments; i la previsió d’un tercer edifici destinat a serveis municipals a l’espai de l’actual estació de busos, revertiran en més activitat i centralitat, i en la millora de la qualitat de vida dels veïns i les veïnes tant de la zona com de tot Reus.

Igualment, la creació d’una nova estació de busos a tocar del parc de Mas Iglesias amb criteris de màxima intermodalitat entre tots els mitjans de transport; la vianalització del carrer de l’Escultor Rocamora; la pacificació del trànsit de l’avinguda del President Macià; i la prolongació de verd del parc de Mas Iglesias fins als nous espais oberts del Carrilet, milloraran la connectivitat de la zona i la faran de referència per al conjunt de la ciutat.

L’Ajuntament disposa ja de l’Avantprojecte de la reordenació urbana i nous equipaments i de la documentació per a la Modificació puntual de la Revisió del Pla general d’ordenació urbana. Els documents, elaborats per l’estudi d’arquitectura Comas-Pont Arquitectes, adjudicatari del contracte, iniciaran ara la tramitació administrativa.

En paral·lel, l’Ajuntament i l’estudi d’arquitectura iniciaran la redacció dels projectes bàsics i executius de la primera fase de la transformació urbanística: la rehabilitació i recuperació de l’edifici del Mercat del Carrilet, la urbanització de l’entorn i la vianalització del carrer de l’Escultor Rocamora.

Execució per fases
L’avantprojecte de transformació preveu l’execució de les diferents actuacions per fases, per bé que l’ordre pot variar donada la implicació de diferents administracions.

  • Fase 1: Recuperació de l’edifici del Mercat i la urbanització de l’entorn.
  • Fase 2: Nou edifici Belvedere d’equipaments i habitatge dotacional.
  • Fase 3: Nova estació d’autobusos intermodal i urbanització de l’entorn.
  • Fase 4: Nou edifici Pèrgola d’equipaments i completar la urbanització de l’entorn.

Equipaments
L’edificació s’ordena al voltant de la nova plaça i separa els equipaments en funció dels seus usos per permetre la construcció per fases. L’ordenació permet la permeabilitat entre els espais lliures i potencia el seu ús gràcies a amplis espais per a vianants.

Edifici Mercat
Es rehabilitarà i recuperarà l’edifici  per reconvertir-lo en una estructura viva que aglutini els nous usos de mercat, culturals i cívics. L’edifici guanya espai amb la creació d’una nova planta, fins arribar als 8.400m2 de superfície útil. La nova planta soterrada tindrà un aparcament de 66 places i càrrega i descàrrega per als serveis de les plantes superiors. El Mercat s’emplaçarà a la planta baixa, semi soterrada però amb llum natural i visible des del carrer. La resta de la planta baixa, primera i segona l’ocuparan serveis com supermercat, coworking, Oficina Jove, Punt Lila, sales de presentacions i polivalent, aules, despatxos... El programa d’usos s’ajustarà durant la redacció dels projectes bàsic i executiu.

La proposta redueix les intervencions de nova edificació, reduint l’impacte ambiental. Així es planteja un edifici polivalent obert al barri i eficient energèticament, amb una voluntat de ciutat verda, que s’exemplifica també amb l’entrada del verd dins de l’edificació.

Edifici Belvedere
Serà un edifici singular i de referència; visible des de diferents punts; i amb vistes panoràmiques a la nova plaça, al parc de Mas Iglesias i a la ciutat. Les quatre primeres plantes es destinen a equipament, d’acord al programa cultural i juvenil. La planta soterrani es connecta amb l’Edifici del Mercat per facilitar la relació entre serveis. Les 8 plantes superiors donen lloc a un màxim de 40 allotjaments dotacionals.

Estació d’autobusos
La construcció i configuració de la nova estació està consensuada amb la Generalitat de Catalunya, que serà l’encarregada de gestionar-ne la planificació i l’execució. Es planteja com una estació amb la màxima intermodalitat possible, molt propera a l’estació de Bellissens. Amb un sol edifici lineal tipus pont es resol l’accés a les andanes de l’estació d’autobusos, la parada del tramvia i la parada de bus urbà i taxis. La nova estació enfonsada, amb l’espai de les andanes cobert per evitar la contaminació acústica. Es relaciona directament amb el Parc Mas Iglesias, amb una integració paisatgística que canvia l’estètica habitual d’aquests tipus d’equipaments.

La construcció d’una nova estació de busos permetrà mantenir el 100% de l’activitat del servei en el seu emplaçament actual fins a la finalització de les obres.

Edifici Pèrgola
Alliberar l’espai ocupat actualment per l’estació d’autobusos permetrà guanyar més superfície per a nous equipaments. El programa d’usos es definirà en un futur, donat que es tracta de la darrer fase segons la previsió actual. En tot cas, es plantegen usos culturals, una Oficina de Turisme i serveis de mobilitat (bicicletes, VMP...), vinculats a la intermodalitat de la futura estació. L’edifici admetria, també, la possibilitat d’ampliaar l’aparcament existent amb 64 places més.

Espais públics
La redefinició dels espais públics es planteja amb clau de ciutat verda, renaturalització prioritat de les persones per sobre del trànsit rodat.

Pacificació de l’avinguda del President Macià
Es pacifica l’avinguda del President Macià per facilitar la connexió entre el parc de Mas Iglesias i el nou parc del Carrilet. Un pas de vianants elevat donarà accés directe i accessible a la nova estació d’autobusos situada al parc de Mas Iglesias; i millorarà la connectivitat de l’eix nord-sud, entre les estacions del passeig Mata i de Bellissens.

Vianalització del carrer de l’Escultor Rocamora
Al carrer de l’Escultor Rocamora, es permet l’accés rodat només per a càrrega i descàrrega, serveis i aparcament veïnal. Es divideix el carrer en tres franges: zona de passeig formada per l’accés a les finques i d’activitats que permet terrasses, mercats, contenidors i càrrega/descàrrega; una zona central de trànsit de serveis i vehicles no motoritzats; i una franja on s’hi disposa l’arbrat i la vegetació, el mobiliari i la il·luminació.

Pacificació de l’avinguda de Pere el Cerimoniós
Es resol l’encreuament de l’avinguda de Pere el Cerimoniós i el carrer de l’Escultor Rocamora reubicant la màquina del Carrilet a l’avinguda que li dona nom. S’elimina així l’efecte rotonda i es dona continuïtat a la zona per a vianants a les dues voreres, de manera que els vianants tindran preferència sobre la sortida de vehicles de l’aparcament.

Extensió de la zona verda
El nou parc que s’obre entre els edificis Mercat, Belvedere i Pèrgola es concep com una extensió del parc de Mas Iglesias i la prolongació de la zona verda cap al centre de la ciutat. Es plantarà vegetació autòctona amb baix consum hídric i es preveu la construcció de sistemes urbans de drenatge sostenible per a la recuperació de l’aigua. Igualment, l’espai disposarà de jocs infantils, espais d’activitats esportives i zones d’estada i repòs.

Roda de premsa de presentació de l’Avantprojecte de la reordenació urbana i nous equipaments del Carrilet
Àmbit de l’Avantprojecte de la reordenació urbana i nous equipaments del Carrilet
Imatge de l'edifici Mercat de l’Avantprojecte de la reordenació urbana i nous equipaments del Carrilet
Imatge de l'edifici Mercat de l’Avantprojecte de la reordenació urbana i nous equipaments del Carrilet
Imatge de l'edifici Mercat de l’Avantprojecte de la reordenació urbana i nous equipaments del Carrilet
Imatge de l'estació de busos de l’Avantprojecte de la reordenació urbana i nous equipaments del Carrilet
Imatge de l'estació de busos de l’Avantprojecte de la reordenació urbana i nous equipaments del Carrilet
Imatge de l'estació busos de l’Avantprojecte de la reordenació urbana i nous equipaments del Carrilet
Imatge de l'estació busos de l’Avantprojecte de la reordenació urbana i nous equipaments del Carrilet
Imatge de l'estació busos de l’Avantprojecte de la reordenació urbana i nous equipaments del Carrilet
Fases de l’Avantprojecte de la reordenació urbana i nous equipaments del Carrilet
Edifici Belvedere de l’Avantprojecte de la reordenació urbana i nous equipaments del Carrilet
Edifici Belvedere de l’Avantprojecte de la reordenació urbana i nous equipaments del Carrilet
Àmbit Pere el Cerimoniòs de l’Avantprojecte de la reordenació urbana i nous equipaments del Carrilet
Àmbit de l’Avantprojecte de la reordenació urbana i nous equipaments del Carrilet
Imatge virtual del projecte guanyador del concurs d'idees per a la reordenacio de l'entorn del Carrilet
Imatge virtual del projecte guanyador del concurs d'idees per a la reordenacio de l'entorn del Carrilet-2
Roda de premsa de presentació de l’Avantprojecte de la reordenació urbana i nous equipaments del Carrilet
Fitxers relacionats:

D'acord amb la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, us informem que les vostres dades seran incorporades a un fitxer informatitzat per al seu tractament i per facilitar la comunicació i/o per a la gestió específica de la seva sol·licitud. El responsable del fitxer és l'Ajuntament de Reus, qui garanteix la confidencialitat en el tractament de les dades de caràcter personal que es recullen, així com la implementació de les mesures d'ordre tècnic i organitzatiu que garanteixin la seguretat d'aquestes. A més l'Ajuntament es compromet a no cedir-les a tercers sense consentiment explícit de l'usuari excepte quan sigui necessari per a dur a terme la gestió que se sol·liciti o quan la llei així ho obligui. Podeu dirigir-vos a l'Oficina d'Atenció Ciutadana per exercir els vostres drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició de les vostres dades personals.