Notes de premsa
L’Ajuntament de Reus recull el Segell Infoparticipa en reconeixement a la transparència i la qualitat de la informació pública
La regidora de Participació, Bon Govern i Serveis Generals, Montserrat Flores, ha recollit recentment el Segell Infoparticipa 2019 que atorga la Universitat Autònoma de Barcelona en reconeixement a la transparència i la qualitat de la informació pública. L’Ajuntament de Reus ha obtingut el segell amb una puntuació del 100% que significa que ha validat els 48 indicadors avaluats. Amb l’atorgament d’aquest segell, Reus recupera posicions i torna a ser l'Ajuntament més ben valorat de la demarcació de Tarragona.
L’acte de lliurament del guardó es va dur a terme aquest dilluns 21 de setembre, al rectorat de la UAB, després d’haver estat ajornat en diverses ocasions a causa de l’emergència sanitària.
Montserrat Flores considera que “iniciatives com la d’aquest Segell ens animen a seguir aprofundint en els polítiques de transparència, treballant la claredat en la comunicació i intensificant les polítiques de govern obert, ja que el diàleg i la participació ciutadana esperonen la transparència, ja que la cultura de transparència avança si la ciutadania exerceix el seu dret a saber i a participar”.
Compromís amb la cultura de transparència
Més enllà de l’incentiu i aprenentatge que suposen les avaluacions públiques i els rànquings, L’Ajuntament de Reus té un ferm compromís en la millora de l’exercici de la transparència i el bon govern.
Des de la creació del Portal de Transparència l’any 2014, que ja va avançar-se a l’entrada en vigor de les obligacions de la Llei de Transparència, són moltes les accions que s’han dut a terme orientades a que cada cop sigui més real la cultura de transparència, retiment de comptes i bon govern.
A banda d’anar incrementant la informació que ofereix el Portal de Transparència, decisions com la creació de la Comissió Tècnica de Transparència, l’aprovació del Codi Ètic i de conducta dels càrrecs públics i personal eventual i directiu, la posada en marxa de les Cartes de Serveis i la seva avaluació continuada, la creació del tràmit del dret d’accés a la informació pública, la creació del Portal de dades obertes amb més de 100 conjunts de dades, la creació del Portal d’Ocupació, l’aprovació del Reglament de Participació o la incorporació en el nou Reglament Orgànic Municipal de mecanismes per a fer efectius els principis de transparència i bon govern, són alguns dels acords que posen de manifest aquest compromís.
En aquesta línia, en el Pla d’Acció Municipal 2019-2023 (PAM19-23) es va incorporar tot un àmbit d’actuació dedicat a la transparència i bon govern, sota l’eix de gestió, organització i planificació, que es planteja aconseguir els següents objectius:
- Desplegar el Reglament de Participació Ciutadana en matèria de transparència i bon govern; entre les accions que es duran a terme hi ha la publicació de les agendes de regidors, regidores i càrrecs directius o la creació de mecanismes per a que la ciutadania pugui avaluar els serveis municipals.
- Facilitar l’accés a la ciutadania a qualsevol informació pública que estigui en poder de l’administració. En aquest sentit, s’està reforçant el projecte d’expedient electrònic i carpeta ciutadana per tal de facilitar l’accés a les dades, i també s’oferirà formació tan per a empleats públics com per a la ciutadania, per tal de difondre i fer efectiu aquest dret a la informació.
- Millorar i facilitar l’accés comprensible a tota la informació publicada per l’Ajuntament per garantir un adequat retiment de comptes. Accions iniciades són el projecte de reorganització del Portal de Transparència, l’alineació de la informació publicada en els portals dels ens que depenen de l’Ajuntament o iniciatives diverses per a fer més entenedora la informació pública, ja sigui a base d’infografies, videotutorials o webs especials amb dades dinàmiques.
Aquests objectius es complementen amb altres objectius del PAM, que es volen aconseguir en matèria de participació o d’administració electrònica, que tanquen en cercle de la qualitat democràtica basada en la bona administració i el retiment de comptes.
Segell Infoparticipa
Des de l’any 2012 el Laboratori de Periodisme i Comunicació per a la Ciutadania Plural de la Universitat Autònoma de Barcelona publica els resultats fruit d’avaluar la informació que ofereixen els ajuntaments, els consells comarcals i les diputacions en les seves pàgines web, amb l’objectiu de promoure’n la seva millora. En aquesta edició, s’ha modificat substancialment els indicadors a avaluar per tal d’elevar el nivell d’exigència de caire qualitatiu de la informació publicada i el rigor en la seva avaluació, sobretot pel que fa a ajuntaments de municipis de més de 10.000 habitants.
En l’acte d’aquest any, celebrat el 21 de setembre, va intervenir el Director del grup d’Investigació Comunicació Sonora, Estratègia i Transparència, Armand Balsebre, el Director General de Transparència i Bon Govern de la Junta de Castella i Lleó, Joaquín Meseguer i el Conseller d’Acció Exterior, Relacions Institucionals i Transparència de la Generalitat de Catalunya, Bernat Solé, que es va mostrar satisfet per l’existència d’iniciatives com la del Segell Infoparticipa, "perquè reconeixen les administracions que governen bé, entenent que governar bé vol dir garantir la qualitat democràtica com a regla de conducta de les administracions i rentent comptes de les actuacions que fan".