Notes de premsa
L’Ajuntament edita les propostes d’actuació dels alumnes d’Arquitectura de la URV<br /> a l’entorn del pavelló i l’estació de busos
ntament de Reus, a través de la societat municipal Reus Esport i Lleure, ha patrocinat l’edició del llibre «Construir la ciutat», que recull les reflexions i propostes d’intervenció urbanística i arquitectònica dels alumnes de l’assignatura pràctica «Urbanisme i Projecte» de l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de la Universitat Rovira i Virgili.
La publicació del volum posa sobre la taula les reflexions dels alumnes sobre dos espais concrets de la ciutat amb una forta capacitat d’estructuració urbana: l’estació d’autobusos, a la carretera de Salou, i el Pavelló Olímpic Municipal, al barri Fortuny.
La col·laboració entre l’Ajuntament i la universitat contribueix al debat obert a l’entorn de l’urbanisme reusenc amb processos com el Pla Estratègic i Agenda 21 Reus Demà i la revisió del Pla d’Ordenació Urbanística Municipal.
L’edició del llibre és una invitació al diàleg, a la discussió i al debat entre la visió arquitectònica i acadèmica que aporten els alumnes, la visió dels possibles usuaris dels edificis residencials i d’equipaments que es plantegen en els diferents treballs, i la visió de l’administració, com a ens de planificació de les necessitats presents i futures de la ciutat.
El debat se centra, així, en la configuració de noves centralitats urbanes, en les intervencions transformadores de la ciutat, la compleció dels buits urbans a les perifèries, la barreja d’usos públics i col·lectius amb habitatge, o en l’exploració de fòrmules per establir àrees amb identitat i complexitat urbanes. El treball es concreta en dos àmbit d’actuació destinats, per la seva situació de gran accessibilitat i centralitat, a ser condensadors urbans, emplaçaments amb usos intensos que en condicionen la seva centralitat:
· L’entorn de l’estació d’autobusos. La reflexió es planteja a l’entorn d’una zona de la ciutat en creixement on, tot i l’important esforç que s’hi ha fet per englobar els diferents barris, presenta certa desconnexió entre àmbits urbans i equipaments (l’estació, el mercat, el parc...). El programa planteja construir-hi un hotel, habitatges i un pàrquing.
· L’entorn del Pavelló Olímpic Municipal. El creixement de població als barris del sud de Reus obliga a plantejar una ordenació d’aquest àmbit com a pol de nova centralitat que permeti donar continuïtat urbana des del barri Montserrat al centre de la ciutat, amb l’activitat esportiva com a element cohesionador. El programa planteja construir-hi un complex esportiu, una residència d’estudiants, habitatges i un pàrquing.
En el primer cas, els alumnes sovint plantegen construir l’hotel a la cantonada; el mercat, més centrat, i l’habitatge equilibrant el conjunt. Alguns, alteren les regles del joc i plantegen construir tot el programa al parc de Mas Iglesias, per tal de connectar-lo amb la ciutat; i altres integren habitatge, mercat i hotel.
En el segon cas es dóna encara més llibertat, amb la modificació de la mobilitat i la transformació en zona de vianants dels volants del pavelló; i el diferent tractament de la densitat dels diferents equipaments descrits en el programa.
Europan 10
El procés de reflexió que comporta el treball acadèmic i el debat que s’obre amb la publicació del llibre, coincideixen amb els objectius fixats amb altres iniciatives en les que s’hi ha implicat l’Ajuntament de Reus per buscar la implicació de la ciutadania en la definició del futur de la ciutat. En aquest sentit, l’Àrea d’Arquitectura i Urbanisme ha participat enguany en el concurs d’idees Europan 10. El concurs, adreçat a joves arquitectes europeus menors de 40 anys, té com a objectiu l’intercanvi d’idees entre professionals, extreure’n idees innovadores i millorar la qualitat de l’urbanisme.
El concurs s’estructura en diferents temes; i Reus es va presentar en el d’«Escales de sostenibilitat», que planteja la transformació d’emplaçaments situats a les perifèries de les ciutats aplicant criteris d’ocupació sostenible del territori. L’emplaçament de Reus, va ser proposat per la Generalitat i l’Ajuntament. Es tracta del sector B-14 Matet entre vies, d’11,37 hectàrees situat al nord-est de la ciutat.
La proposta que es va presentar al concurs plantejava convertir la zona en un nou barri residencial, que doni continuïtat i cohesió a la urbanització Sant Joan, resolent la transició amb la línia del ferrocarril. La proposta havia de comptar amb uns 500 habitatges, el 70% dels quals amb protecció oficial.