Notes de premsa
L’Ajuntament ha visitat més de la meitat dels pisos de Reus amb el «Projecte de convivència porta a porta»
ntament de Reus ha visitat més de la meitat dels habitatges de la ciutat des que el mes de gener de 2008 la regidoria per a la Coordinació de Polítiques Socials i Transversals va iniciar el «Projecte de convivència porta a porta». Tècnics municipals han visitat des de llavors uns de 25.000 habitatges per donar als veïns pautes bàsiques de convivència i, conèixer, si és el cas, situacions de conflicte veïnal que puguin requerir intervenció o mediació de l’Ajuntament.
El projecte busca millorar la convivència veïnal fomentant un millor enteniment entre veïns, promovent actituds cíviques i respectuoses, i actuant en aquells casos de conflictes en comunitats de propietaris a través de la mediació. El programa posa l’èmfasi en la relació entre veïns, independentment del seu origen, amb accions de difusió de normes de comportament i convivència; i amb accions d’informació i pedagogia per trencar rumors i estereotips.
Des de la posada en funcionament d’aquest projecte, l’Ajuntament ha realitzat un total de 41.331 intervencions, de les quals 25.754 són primeres visites i la resta, actuacions posteriors derivades d’aquells casos en que s’ha identificat alguna problemàtica.
La principal tipologia de problemes detectats fa referència a la convivència general a la comunitat. Per tal d’actuar-hi, des del programa s’ha treballat amb 138 comunitats de propietaris i s’han realitzat 56 reunions amb propietaris i representants d’entitats veïnals.
La tasca dels mediadors ha permès arribar a acords veïnals per millorar la convivència amb qüestions tant diverses com la constitució de juntes d’escala, la neteja d’espais comuns de les comunitats de propietaris o el pagament de deutes pendents.
La visita dels mediadors municipals serveix també per detectar altres casos que poden ser derivats a altres departaments de l’Ajuntament, com els Serveis Socials o la Guàrdia Urbana.
A partir d’aquest projecte, l’Ajuntament ha impulsat campanyes específiques per a zones de la ciutat determinades, adreçades, per exemple, a retirar antenes parabòliques de les façanes, a no penjar roba estesa al balcó o a fomentar el reciclatge de la recollida pneumàtica de residus. En dos casos, la mediació ha servit per impulsar dos projectes de rehabilitació de façanes a través de la campanya municipal de subvencions «Reus fes goig».
Fruit de les necessitats detectades amb aquest projecte, s’han impulsat iniciatives paral·leles, com l’edició de la guia amb informació bàsica sobre el funcionament de les comunitats de propietaris i el servei de suport jurídic especialitzat d’atenció a les comunitats. Des que el servei es va posar en marxa el setembre de 2010, s’han realitzat 12 reunions amb el veïnat de comunitats, amb la presència d’un total de 234 assistents; i s’han atès 56 persones amb visita concertada a la seu del servei.