Notes de premsa
L’Àrea de Medi Ambient de l’Ajuntament contesta la nota de premsa de l’UGT en relació al servei de recollida d’escombraries
lació al comunicat de premsa emès pel sindicat UGT sobre la gestió del servei de recollida d’escombraries, l’Àrea de Medi Ambient de l’Ajuntament de Reus reitera la transparència de les accions realitzades per aquesta àrea, donat que la relació de despeses en comunicació i control de qualitat estan plenament justificades i les campanyes endegades han estat públiques i visibles.
Sense entrar a debatre sobre les opinions expressades pel sindicat —les opinions són lliures—, l’Àrea de Medi Ambient sí que vol posar de manifest les dades objectives relacionades amb la gestió del servei que el sindicat posa en entredit.
El plenari del 27 de juliol de 2001 va adjudicar a FCCSA el servei de recollida de residus sòlids urbans i de neteja viària. En el plec de condicions, s’especificava que per a l’èxit del servei era necessari abordar de forma coordinada entre l’ajuntament i l’adjudicatari sistemes d’informació i comunicació, campanyes de sensibilització ciutadana, sistemes de control de la prestació del servei, una millora contínua de la qualitat del servei i una atenció telefònica a la ciutadania. En les mateixes bases, s’establia que la contracta havia de destinar un 2,5% del pressupost del servei a campanyes de comunicació i sensibilització i un 1,5% del pressupost a finançar el control de la prestació del servei i al programa de millora contínua de la qualitat del servei.
El percentatge que incorpora el contracte de prestació dels serveis públics de neteja viària i recollida de residus en concepte de control i millora del servei i campanyes de conscienciació signat per l’Ajuntament de Reus és semblant al signat per altres ajuntaments, com els de Barcelona, Mataró, Palamós o el Part de Llobregat, entre altres.
Com ja es va explicar en el ple del mes de juliol en resposta a les preguntes de l’oposició, FCC ha destinat una mitjana anual de 210.020 euros a les tasques de sensibilització i control de qualitat. En concret, la despesa realitzada en prop de cinc anys i mig, entre el gener de 2002 i l’abril de 2007, es desglossa de la següent manera: 217.666 euros han anat a càrrec de la societat que aplegava diverses agències de publicitat de Reus, CincNet, que es va encarregar de la creació de l’eslògan, la campanya genèrica de recollida i imatge corporativa; 394.843 euros per a les campanyes de comunicació i sensibilització realitzades pel Centre de Recursos per a la Salut i el Medi (consorci públic participat per l’Ajuntament de Reus, la Universitat Rovira i Virgili i el Consorci Hospitalari de Catalunya), 325.431 per la realització de treballs de planificació i control de la qualitat realitzats per GAIASA (empresa 100% de capital municipal) i 88.043 euros per a insercions publicitàries en mitjans de comunicació i petites accions. Del pressupost, a abril de 2007 quedava un romanent sense assignar de 129.129 euros.
L’Ajuntament no té relació laboral amb els treballadors de FCC
Pel que fa al règim laboral dels treballadors, l’Àrea de Medi Ambient recorda que el servei es presta mitjançant una concessió administrativa i que per tant no hi ha una relació laboral entre els treballadors i l’Ajuntament de Reus. Correspon a l’empresa adjudicatària FCC la gestió del personal i la negociació i aprovació del règim laboral amb els seus treballadors. L’Ajuntament és, simplement, el perceptor del servei de l’empresa que té la concessió per a la prestació del servei. Les relacions laborals entre FCC i els seus treballadors dels centres de Tarragona i Reus estan establertes en el conveni aprovat i amb vigència fins al 2010, un conveni que comparteixen i regeix per igual als treballadors tant de Reus com de Tarragona.
D’altra banda, no es pot prejutjar el resultat d’un concurs públic que es farà quan expiri l’actual contracte, al 2009, per al compliment dels serveis de recollida d’escombraries i de neteja de la via pública.