Notes de premsa

Memòria del 2008 del Pla Transversal d’Immigració de l’Ajuntament de Reus

Envia per emailEnvia     ImprimirImprimeix     Comparteix : Twitter

Dimarts, 30/12/2008

ntament de Reus, a través del Pla Transversal d’Immigració, ha atès més de 4.000 persones a través dels seus serveis d’acollida durant l’any 2008. A aquesta xifra cal sumar la tasca realitzada mitjançant la formació i la sensibilització social i en aquest sentit destaca el salt quantitatiu experimentat en les accions de porta a porta, tant a domicilis (11.194) com a comerços (1.604).

Entre les novetats del 2008 destaca la posada en marxa de l’anomenada segona acollida, per detectar possibles demandes o problemàtiques i derivar els casos, si així és necessari, als serveis municipals que hi poden donar resposta.

Acollida
L’acollida a l’immigrant es vehicula a través de quatre tipus de serveis: les sessions de benvinguda, la segona acollida, el Servei d’Atenció a l’Immigrant (SAI) i el Servei de Mediació Intercultural.

Sessions de benvinguda
Les sessions d’acollida tenen com a objectiu informar dels serveis i recursos municipals, dels drets i deures de la ciutadania, de les característiques socials i culturals de l’entorn i dels valors que fomenten la convivència i la participació ciutadana.
Assistents: 1.416 persones comptant els nous empadronats i els acompanyants, el que representa una mitjana de 118 persones al mes o 7 persones diàries. Han assistit a aquestes sessions prop del 92% dels convocats. S’han realitzat 256 sessions en l’any 2008.

Segona acollida
La segona acollida pretén donar resposta a totes aquelles situacions i necessitats bàsiques que puguin sorgir en el procés d’acollida i que les sessions de benvinguda no cobreixen. Per aquest motiu es realitzen visites a les llars de les persones nouvingudes. En les visites a les llars, l’educadora, acompanyada si cal per algú de l’equip de mediació, detecta possibles demandes i problemàtiques, informa i deriva a les persones als recursos i serveis municipals (Serveis Socials, OME, CNL, OMIC, SAI, CFPA, IMFE…). El projecte es va iniciar a l’abril de 2008 i s’han visitat 170 llars.

Servei d’atenció a l’immigrant
El SAI és un servei municipal que ofereix suport a les persones estrangeres, principalment pel que fa a assessorament i orientació en matèria de legislació d’estrangeria: permís de treball i/o residència, reagrupament familiar, arrelament social, etc. Aquest servei el presta l’Ajuntament, de forma totalment gratuïta, amb els convenis de CITE, AMIC i Creu Roja, funciona des de l’any 2002, tot i que ha anat tenint diverses modificacions, fins arribar a 2007, any en que comença a dir-se SAI i a prestar-se en dependències municipals.
El nombre d’usuaris atesos des de l’1 de gener fins al 31 de desembre de 2008 és de 2.312, que han realitzat un total de 5.026 consultes. L’any 2005 en van ser 939, al 2006, 1.957 persones i a 2007, 1.886.
Les principals consultes que s’han realitzat han estat per permís de residència (40%), permís de treball (17%), reagrupament familiar (13%), arrelament social (13%) i per tramitar la nacionalitat espanyola (4%).

Servei de Mediació Intercultural
Aquest servei s’ofereix a tots els departaments i/o àrees del Consistori que prèviament ho sol·licitin. El Pla Transversal d’Immigració ha ofert el servei de mediació i traducció en àrab, amazigh, romanès i rus a través de personal de l’ajuntament. Aquest servei comença a desenvolupar-se al 2006. El nombre de mediacions realitzades des de l’1 de gener fins al 31 de desembre de 2008 ha estat de 201. Quant a la llengua sol·licitada, la majoritària ha estat l’àrab/amazig amb un 83%, un 10% de romanès, i el 5% de xinès. Les mediacions de xinès s’han realitzat a través del Consell Comarcal del Baix Camp

Accions comunitàries
El Pla Transversal d’Immigració posa especial èmfasi en la formació per fomentar la convivència i per això durant 2008 ha fet diverses accions encaminades a apropar cultures i trancar tòpics i barreres. Destaquen les actuacions en mediació comercial i el projecte de convivència porta a porta.

Mediació comercial
Aquest servei va començar de forma experimental al barri del Carme amb motiu de l’anomenada Llei de barri. Per això, i a través del conveni entre l’Ajuntament de Reus i AMIC es va iniciar el treball comunitari amb els comerços i els veïns. També es va treballar conjuntament amb el departament de Serveis Socials i en una segona fase amb la Guàrdia Urbana. L’arrencada del projecte al 2005, es va fer amb 45 visites, els anys 2006 i 2007, se’n van fer 144 i 145 respectivament. El 2008 aquest eix s’intensifica: s’han visitat 1.604 comerços. Es fan visites tant als comerços regentats per autòctons com per nouvinguts.

Projecte convivència porta a porta
El nombre de pisos visitats ha estat d’11.194, davant dels 187 de l’any passat. S’ha fet alguna intervenció derivada en un total de 4.583 llars. Es va impulsar a totes aquelles zones on hi ha més presència de població nouvinguda, i on, per tant, s’ha de treballar més la convivència i la cohesió social.

Altres accions
S’han fet altres accions de formació i sensibilització, com ara les activitats realitzades al Barri Gaudí, en el marc del Pla Comuniari i al CEIP Ciutat de Reus, conjuntament amb Serveis Socials, a través de tallers que són una eina per treballar la diversitat cultural, la immigració, el prejudicis...
S’ha posat en marxa un taller per trencar tòpics, adreçat al públic intern de l’Ajuntament. El curs, de vuit hores de durada, tenia com a objectiu treballar les possibles reaccions a les dificultats d’adaptació a un entorn plural, aprendre a desmuntar rumors i tòpics i donar eines als professionals de l’administració referents a la diversitat cultural, i al fet migratori. Hi van assistir 16 persones. En matèria formativa, també s’ha dut a terme un curs sobre gestió de la diversitat religiosa, amb 18 participants, impartit per professionals de la Direcció General d’Afers Religiosos de la Generalitat.
S’han establert contactes amb les 19 entitats de persones immigrades que hi ha a Reus, que s’intensificaran amb l’objectiu que siguin aquestes mateixes associacions les que fomentin el treball de convivència entre els nouvinguts. Amb joves, s’ha treballat en el marc del pla comunitari del barri Gaudí, s’han passat qüestionaris a joves d’ESO i s’han creat grups de debat entre joves de dos instituts, entre d’altres actuacions.
També hi ha hagut presència al Parc de Nadal amb diversos tallers (danses tradicionals, trenetes amb l’associació de senegalesos ...)

Informes de reagrupament familiar
Els tècnics del Pla Transversal d’Immigració tramiten els informes i sol·licituds de reagrupament. S’han rebut 374 sol·licituds de reagrupament, el que representa una mitjana mensual de 31,17.

Reus, 30 de desembre de 2008

D'acord amb la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, us informem que les vostres dades seran incorporades a un fitxer informatitzat per al seu tractament i per facilitar la comunicació i/o per a la gestió específica de la seva sol·licitud. El responsable del fitxer és l'Ajuntament de Reus, qui garanteix la confidencialitat en el tractament de les dades de caràcter personal que es recullen, així com la implementació de les mesures d'ordre tècnic i organitzatiu que garanteixin la seguretat d'aquestes. A més l'Ajuntament es compromet a no cedir-les a tercers sense consentiment explícit de l'usuari excepte quan sigui necessari per a dur a terme la gestió que se sol·liciti o quan la llei així ho obligui. Podeu dirigir-vos a l'Oficina d'Atenció Ciutadana per exercir els vostres drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició de les vostres dades personals.