Notes de premsa
Pla de Mobilitat Urbana de Reus
nta de Govern de l’Ajuntament de Reus va aprovar el passat divendres 25 de febrer iniciar el procediment administratiu per a l’aprovació del Pla de Mobilitat Urbana de Reus (PMU). Aquest document s’emmarca en de la Llei 9/2003 de la mobilitat i de les Directrius Nacionals de Mobilitat, i configura les estratègies de mobilitat sostenible per a la ciutat de Reus segons els principis de competitivitat, integració social, qualitat de vida, salut, seguretat i sostenibilitat.
El PMU té per objecte establir en l’àmbit local els principis, els objectius i les estratègies als quals ha de respondre la gestió de la mobilitat de persones i mercaderies, dirigint-se a la sostenibilitat i la seguretat. En el PMU s’analitza la situació actual del municipi pel que fa a l’accessibilitat i mobilitat individuals, el transport públic col·lectiu, el trànsit i la seguretat viària, l’aparcament, el consum energètic relacionat i les emissions relacionades. Es defineix un model futur de mobilitat sostenible basat en la qualitat de vida, la integració social, el desenvolupament econòmic sostenible i la minimització dels consums energètics.
En l’estudi s’elaboren dos escenaris de futur amb un horitzó de sis anys (2016): tendencial i objectiu, que són una projecció dels indicadors de mobilitat més importants. El primer escenari avalua la mobilitat al municipi assumint les tendències de les realitats actuals sense contemplar canvis en el sistema. El segon escenari projecta la mobilitat al municipi considerant la introducció de millores al sistema actual.
El document s’estructura en les línies estratègiques i actuacions següents:
1. Disminució de la congestió del trànsit al centre històric i millora de la mobilitat dels altres modes de transport.
1.1 Reestructuració del trànsit al centre històric
1.2 Afavorir el transport públic al Tomb de Ravals
1.3 Ordenances municipals: actualització de la regulació de circulació de les bicicletes
2. Augmentar la superfície i qualitat de la xarxa viària dedicada als vianants i als ciclistes.
2.1. Millora de la xarxa de vianants.
2.2. Millora de la seguretat dels itineraris per a vianants.
2.3. Millora de l’accessibilitat dels vianants: reordenació del mobiliari urbà, supressió de les bareres arquitectòniques urbanes
2.4. Millora i potenciació de la seguretat en els desplaçaments a peu no motoritzats als centres educatius.
2.5. Garantir la continuïtat de la xarxa de vianants.
2.6. Implantació d’un pas per travessar les vies de l’estació de ferrocarril.
2.7 Redactar el Pla Específic per a la Mobilitat en Bicicleta
2.8 Projectar la transformació del viari de la ciutat per tal d’incrementar les vies destinades a vianants i ciclistes, especialment de relligament del centre de la ciutat amb els barris i els espais naturals i agrícoles del seu entorn
2.9 Completar la senyalització de la xarxa de vies ciclistes
2.10 Assegurar la continuïtat als camins i salvar les afeccions produïdes per la construcció o remodelació de noves vies
2.11. Impulsar un sistema de bicicletes públiques.
2.12. Adequació de les cruïlles de la xarxa de carrils bici.
2.13. Nous apaecaments segurs per a bicicletes
2.14. Supressió d’elements urbans o modificació del traçat del carril bici.
2.14. Adaptar els autobusos urbans per al transport de la bicicleta.
2.15. Aplicació de les actuacions del Pla local de seguretat viària.
3. Promoure l’ús del transport públic, oferint un sistema de transport col·lectiu de qualitat i competitiu respecte als desplaçaments en transport privat.
3.1. Millora de la velocitat comercial dels autobusos
3.2. Prioritat semafòrica pels autobusos.
3.3. Augmentar la cobertura territorial de la xarxa de ferrocarril.
3.4. Prolongació de la línia urbana L10 per donar servei al nou hospital.
3.5. Intercanvi modal entre les diferents xarxes de transport.
4. Compatibilitzar l’oferta d’aparcaments amb la demanda de rotació i de residents i aconseguir una distribució urbana de mercaderies i productes àgil i ordenada.
4.1. Pàrquing dissuassori. Intercanviador cotxe-transport col·lectiu i cotxe-bicicleta pública.
4.2. Reducció de les zones d’aparcament en superfície per millorar l’accessibilitat dels vianants i la circulació dels vehicles.
4.3. Estudi per a la implantació de noves zones blaves i aparcament soterrat.
4.4. Control de la indisciplina i regulació horària de les zones de càrrega i descàrrega.
4.5. Aparcament projectat per a camions.
4.6. Estudi d’implantació d’una plataforma de mercaderies per a la zona de vianants.
5. Disminuir la contaminació acústica i atmosfèrica causada pel trànsit.
5.1. Potenciar els sistemes de car-pooling als polígons industrials.
5.2. Redacció d’estudis d’avaluació de la mobilitat
5.3. Promoure i incentivar l’ús de vehicles/combustibles menys contaminants.
5.4. Promoure l’ús de vehicles/combustibles menys contaminants en la flota de vehicles municipals i de serveis al ciutadà.
5.5. Implantar una estació de recàrrega per als vehicles elèctrics municipals.
5.6. Mesures de reducció de l’impacte acústic del trànsit.
5.7. Actualització de l’ordenança municipal reguladora de sorolls i vibracions.
5.8. Promoure l’organització de jornades de conducció eficient i segura en bicicleta.
5.9. Promoure jornades de conducció eficient i segura en vehicle privat.