Notes de premsa

Per primera vegada, el sector financer supera l’habitatge en el rànquing de consultes a l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor de Reus

Envia per emailEnvia     ImprimirImprimeix     Comparteix : Twitter

Dimarts, 16/03/2010

2009, l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor de Reus (OMIC, c/Sant Carles i Sant Josep) ha realitzat 8.084 actuacions, 159 més que l’any anterior. Per primera vegada, el sector financer passa per davant de l’habitatge en el rànquing de les consultes registrades a l’OMIC.

De les més de 8.000 actuacions realitzades a l’oficina durant 2009, 5.800 han estat atencions telefòniques i 1.925 consultes que demanen una resposta immediata, informativa i orientadora i que es resolen al moment. De reclamacions, se’n van atendre 359, 11 més que l’any anterior. Les reclamacions són aquelles en les que el ciutadà considera que ha patit un perjudici econòmic i decideix reclamar.

Telecomunicacions, al capdavant
Seguint la tendència dels últims anys, el sector que més reclamacions ha generat són les telecomunicacions i, en concret, la telefonia fixa i mòbil, connexions a internet i televisió per cable, que han generat 159 reclamacions: el 44,2% del total.
Altres sectors que han motivat consultes són el dels subministraments (sobre tot el sector elèctric, per la implantació de la facturació mensual) amb 219 i un 13,38 % del total, seguit de l’habitatge (amb aspectes relacionats amb el lloguer, la compra-venda, la construcció i les comunitats de propietaris) amb 212 consultes i un percentatge de l’11%.
També acumulen reclamacions el transport aeri i els vehicles (compra-venda i reparacions) i els mobles, la decoració i els regals, però amb una distància considerable, donat que representen el 6,68% i el 4,18 % respectivament del total.

Afectació de la crisi a les consultes de l’OMIC
El canvi de cicle econòmic s’ha deixat sentir a l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor. En primer lloc, continua la davallada de les consultes sobre la compra venda d’habitatges (obra nova, en construcció i segona mà) i paral·lelament, augmenten les consultes sobre operacions bancàries relacionades amb la reunificació de deutes o sobre la impossibilitat de fer front als prèstecs, saldos deutors, etc...
En aquet sentit, per primera vegada, s’inverteixen els factors i es posen per davant les consultes referides a operacions bancàries i ho fan doblant en nombre les relacionades amb la compravenda d’habitatge.

Compravenda d’habitatge
Any N. consultes % del total
2005 488 18,42%
2006 248 11,86%
2007 150 8,53%
2008 111 6,25%
2009 51 2,65%

No només ha baixat el seu pes relatiu, sinó que a més varia el tipus de consulta. Abans eren referides a l’incompliment de contractes per part del venedor, com per exemple: retard en el lliurament, inclusió de clàusules abusives, defectes de construció o lliurament de l’habitatge sense la documentació requerida. A partir de mitjans de 2007 i sobretot al 2008 i el 2009, gran part de les consultes en aquest capítol fan referència a la impossibilitat d’aquirir l’habitatge, o bé al fet de tenir un contracte signat amb el promotor per aquest no pot començar la construcció o bé que, havent donat una quantitat a compte, a l’hora d’escripturar l’entitat bancària no concedeix el préstec hipotecari.

Paral·lelament han augmentat les consultes sobre entitats bancàries i entitats financeres que tenen a veure amb les dificultats per pagar. Es passa de percentatges del 2,49% al 2005 a percentatges del 4,99% al 2009.

Entitats bancàries
Any N. consultes % Total
2005 66 2,49%
2006 45 2,15 %
2007 54 3,07%
2008 72 4,05%
2009 96 4,99%

En aquest sector, a l’any 2009, el tipus de consulta es concentra en persones que van signar un contracte privat amb un banc per canviar el tipus d’interès de variable a fix. Quan l’euríbor va començar a baixar, aquestes persones es van trobar amb un interès fix, molt més elevat que el variable que constava originàriament a la seva escriptura.

D'acord amb la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, us informem que les vostres dades seran incorporades a un fitxer informatitzat per al seu tractament i per facilitar la comunicació i/o per a la gestió específica de la seva sol·licitud. El responsable del fitxer és l'Ajuntament de Reus, qui garanteix la confidencialitat en el tractament de les dades de caràcter personal que es recullen, així com la implementació de les mesures d'ordre tècnic i organitzatiu que garanteixin la seguretat d'aquestes. A més l'Ajuntament es compromet a no cedir-les a tercers sense consentiment explícit de l'usuari excepte quan sigui necessari per a dur a terme la gestió que se sol·liciti o quan la llei així ho obligui. Podeu dirigir-vos a l'Oficina d'Atenció Ciutadana per exercir els vostres drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició de les vostres dades personals.