Notes de premsa
Programes per treballar la igualtat entre homes i dones
és d’una primera experiència, amb el taller «Juguem a pares i mares», la Regidoria de Polítiques Socials i Transversals, a través del Pla Transversal de Gènere, impulsa aquest curs dos nous programes per treballar a les escoles la coresponsabilitat i la igualtat entre homes i dones. Els dos nous tallers que es proposen —«Què serè quan sigui gran?» i «La superfamília contra el desordre domèstic»— fomenten la reflexió a través del joc.
Aquestes activitats s’ofereixen a les escoles públiques i concertades de Reus i estan subvencionades íntegrament per l’Ajuntament de Reus.
El curs 2007-2008 la Regidoria de Polítiques Socials i Transversals va posar en marxa per primera vegada el taller de Juguem a pares i mares, una activitat que s’organitzava al voltant del joc simbòlic amb joguines de playmòbil. Els grups participants creaven una família i havien de resoldre situacions quotidianes i familiars. La posada en comú i l’observació de com es desenvolupava el joc i com es resolien les situacions servia de base per analitzar els estereotips socials en relació al paper dels homes i les dones en les diferents situacions.
Balanç Juguem a pares i mares
Durant el darrer trimestre del curs 2007-2008 es van realitzar 44 sessions en 12 escoles de la ciutat, amb la participació de més de 1.000 nens i nenes. L’aprenentatge per mitjà del joc simbòlic amb els playmobils afavoreix la naturalitat de les accions de l’alumnat per tal de poder identificar els estereotips i actituds negatives. Les més destacables que han aflorat en alguns grups són:
• Discriminació de la dona en el repartiment de les feines de la casa. Tasques com cosir, planxar, rentar la roba… es tenen assumides com a responsabilitat de les dones.
• La dinàmica de les feines de casa posa de manifest que hi ha un nombre molt elevat de mares que fan la majoria de tasques de la casa. Moltes famílies no es reparteixen equitativament les feines.
• Reticència a què les dones facin feines com paleta, mecànica, soldat, fontanera…, ja que estan assumides com a oficis d’homes amb bona preparació física.
• Entendre algunes de les característiques dels personatges com a no apropiades al seu gènere. Per exemple un pare sensible o una mare manetes.
Analitzades aquestes valoracions, el Pla Transversal de Gènere impulsa ara noves activitats per intervenir a pal·liar les mancances detectades, centrant-se en les desigualtats en el món laboral i en les tasques domèstiques.
Què seré quan sigui gran?
S’impulsa amb la finalitat de treballar la igualtat d’oportunitats evitant la segregació horitzontal en el món laboral.
L’activitat planteja una situació insòlita: hi ha hagut un daltabaix a la societat i els nens i nenes han de resoldre el problema d’haver de cobrir les necessitats laborals que fins ara feien els adults.
Com farem el repartiment dels oficis?
Quins criteris tindrem en compte?
Com som cadascú de nosaltres? Quines actituds i aptituds tenim?
Què es fa en cada ofici? Què s’exigeix? Què aporta?
Qui ocupava aquests oficis?
La dinàmica permet que siguin conscients dels estereotips que la societat té integrats i introdueix l’alumnat en un aprenentatge del procés per a l’autoorientació, al mateix temps que s’intenta conèixer, aclarir-ne els valors i fixar-ne les metes.
La superfamília contra el desordre domèstic
S’impulsa amb la finalitat de treballar el repartiment de tasques domèstiques
El còmic d’una família de superherois permet presentar el tema de les feines domèstiques d’una manera lúdica i atractiva, alhora que serveix per veure la necessitat del treball domèstic, trencar estereotips desespecialitzant els rols, trobar solucions per al repartiment de tasques que després es poden aplicar a casa i aprendre a fer les feines.
El taller s’acompanya amb un còmic que l’alumnat podrà prendre cap a casa on es recull el treball fet i s’introdueix dinàmiques per treballar amb les famílies.