Notes de premsa
Reus Transport renovarà la flota de busos que presta el servei de transport urbà
El consell d’administració de l’empresa municipal Reus Transport ha aprovat aquest dimecres 22 de març la renovació de tota la flota de vehicles del servei de transport urbà. En total, s’ha aprovat la compra de 13 vehicles nous –de 12 metres– amb una inversió total de 3.415.490 euros, amb un import de 262.730 euros per vehicle (aquesta és una inversió orientativa, l’import definitiu s’establirà un cop finalitzat el procés de licitació).
Amb l’aprovació per part del consell d’administració, l’empresa municipal començarà a redactar el plec de condicons de la licitació i convocarà el concurs públic per la renovació de la flota. El procés plantejarà la compra amb el lliurament d’unitats de forma esglaonada, per permetre que l’aportació municipal no s’hagi de fer de cop. Està previst que l’adjudicació es faci a final de 2017 i el lliurament de les noves unitats s’ha programat amb el calendari següent:
- 5 unitats el novembre de 2018
- 5 unitats el febrer de 2019
- 3 unitats el juny de 2020
Marc Arza, regidor d’Urbanisme i responsable de Reus Transport, afirma que «aquest és un moment òptim per començar el procés de renovació de la flota d’autobusos urbans, els primers vehicles nous no arribaran fins la tardor de 2018 i la resta el 2019 i el 2020, una inversió esglaonada en 3 anys per reduir l’impacte a les finances municipals. Amb el visitplau del consell d’administració, ara toca definir les característiques dels nous vehicles perquè s’adaptin a la dimensió de la ciutat i a l’ús que en fa Reus Transport, però de ben segur que ens permetran reduir la despesa en combustible i en manteniment i millorar aspectes com la seguretat i la comoditat.»
Característiques de la flota actual
Actualment la flota de Reus Transport consta de 13 autobusos i 2 microbusos, amb una antiguitat mitjana de 9 anys (en el moment de la renovació, l’edat anirà dels 11 als 14 anys). El servei actual obliga a realitzar aproximadament 65.000 km/any per vehicle. Si s’extrapola el quilometratge realitzat pels vehicles respecte al quilometratge òptim, determina una antiguitat superior a la real, amb una mitjana de 10,74 anys, edat resultant després de tenir en compte l’ús de cada autobús.
L’informe tècnic d’anàlisi de la flota actual conclou que l’envelliment dels vehicles comportarà un increment important d’incidències del servei per avaries mecàniques i elèctriques de totes les unitats, i aquest fet pot tenir conseqüències en l’eficiència del servei per un major temps de manteniment. L’informe recomana programar i iniciar els passos pel nou subministrament de vehicles perquè els actuals es troben al final de la seva vida útil.
El mateix informe considera considera que ara és un moment òptim per renovar flotar amb l’objectiu de reduir el consum de combustible, estalviar en la partida de manteniment durant els primers anys de vida dels nous vehicles i reduir considerablement el temps d’immobilització al taller.
2,5 milions de viatgers el 2016
A 31 de desembre de 2016 han utilitzat el servei de transport urbà de viatgers un total de 2.495.555 usuaris, xifra que suposa un increment del 3,87% en relació a l’exercici anterior. Això equival a un volum diari de més de 6.800 viatgers, el segon millor registre de passatge des de l’inici del servei l’any 1998.
Les Línies 20 i 60 ¬–que cobreixen bàsicament les rutes a la zona de l’Hospital Universitari Sant Joan i dels barris Sant Josep Obrer i Immaculada– són les que presenten una major demanda de servei, amb un total d’1,3 milions d’usuaris, xifra que suposa un increment del 4,16% en relació a l’exercici anterior i el 52% del volum total.
En segon lloc, el binomi que integren la Línia 10 –que cobreix l’eix barri Montserrat, plaça de les Oques i barri Gaudí– i la Línia 11 –que uneix el centre de la ciutat amb el barri Montserrat–, amb més de 956.000 viatgers, xifra que suposa el 38% del volum total, amb un creixement del 4,03% en relació a l’exercici anterior.
La Línia 50, que uneix el centre de la ciutat amb la zona del Tecnoparc i l’Aeroport, amb prop de 90.000 usuaris, el 4% del total del passatge. Aquesta ruta presenta un increment de l’1,52% en relació a 2015. L’índex d’utilització d’aquest servei està molt lligat a l’activitat aeroportuària i a l’oferta de vols.
La millor valoració des de 2001
La darrera enquesta de satisfacció entre els usuaris de Reus Transport va qualificar a final de 2015 el servei de transport urbà amb un notable alt: un 8,27 de puntuació mitjana, en una escala de 0 a 10.
L’empresa municipal de transport públic urbà encarrega consultes sobre la satisfacció dels clients des de l’any 2001; en aquest període, s’han realitzat onze enquestes i només en tres ocasions la nota global ha superat el 8. D’ençà que s’examina el servei, el 8,27 de 2015 és la nota més alta, a l’enquesta anterior la puntuació havia estat de 7,41.