Notes de premsa
Trapezi tanca la 22ª edició apostant pel circ de qualitat i amb un increment significatiu de programació internacional i de participació en l’àmbit professional de la Fira
Aquest diumenge ha finalitzat la 22a edició de Trapezi, Fira de Circ de Catalunya que enguany ha estat marcada per la qualitat de la programació i una clara aposta per la producció i per la internacionalització de la Fira, tant a nivell de companyes de fora de l’Estat com a nivell de professionals internacionals inscrits a les activitats de l’espai professional. Cada any, la fira organitzada per l’Ajuntament de Reus i el Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, permet prendre el pols al circ del nostre país i al circ internacional. Des de dijous 10 de maig, un total de 32 companyies han mostrat els seus espectacles a la capital del Baix Camp que, durant quatre dies, ha acollit més de 100 representacions i s’ha convertit en la vitrina del millor circ nacional i internacional.
La direcció artística, a càrrec de Leandro Mendoza Artagaveitia (Cíclicus Espectacles S.L), ha mantingut l’objectiu de consolidar Trapezi com a Fira amb identitat territorial però també amb la intenció que esdevingui una eina imprescindible pel circ de Catalunya i un referent en el sector professional a nivell estatal i internacional. En quant a la programació artística, el Trapezi ha ofert espectacles de companyies catalanes, estatals i internacionals de diverses tendències, formats i tècniques, on s’ha mantingut l’ajuda a la coproducció d’espectacles. Trapezi treballa amb la intenció de generar una xarxa de coproductors que recolzin els artistes oferint-los recursos per a fer viables processos de producció d’espectacles més exigents i amb equips artístics més amplis. En aquesta edició, Trapezi ha coproduït Gregaris, de la Cia Soon, un muntatge que s’ha pogut veure divendres i dissabte a la Plaça de la Patacada.
Una programació per a tots els gustos i tots els públics
Els protagonistes del Trapezi, com sempre, han estat els espectacles de carrer, que conformen un 75% de la programació. Carrers i places de Reus han reunit milers de persones que s’han aplegat a veure les propostes dels artistes a l’aire lliure tot i la tarda de dissabte marcada per la pluja.
De la programació artística, han tingut un gran èxit de públic i crítica les següents propostes: Flou Papagayo, de Mumusic Circus; Gregaris, de Cia Soon; Babo Royal de la companyia Ganso & Cía, Mobil, de la Güasa Circo Teatro i, en especial, les propostes internacionals Santa Madera de la cie M.P.T.A, Sol Bémol de D’Irque&Fien i L’Homme Cirque, de David Dimitri. Trait pour Trait, de Cirque Au Carré, és també un dels espectacles destacats que, a més de les funcions dins la programació, també ha realitzat funcions escolars dijous al matí. A més, cal destacar que enguany s’ha fet una aposta especial per tal de presentar una programació artística molt cuidada a nivell d’acollida tècnica i de disseny d’escenari.
Més enllà dels espectacles destacats, una de les activitats amb millor acollida ha estat el TrapeXics, espai dedicat als més petits de la Fira que s’ha ubicat al Jardí de l’Estació Enològica i que ha acollit les propostes de Los Herrerita, Teatro Sobre Ruedas i Slow Olou.
Per qüestions meteorològiques, s’han reubicat 5 espectacles i s’han hagut de cancel·lar algunes funcions de dissabte a la tarda que, al ser d’espectacles de gran format i amb dificultat tècnica de muntatge, no s’han pogut desplaçar en altres espais.
Els espectacles de sala han tingut també una molt bona afluència de públic en totes les seves funcions. S’han exhaurit les entrades de pràcticament tots els espectacles de sala i, la bona acollida d’aquestes, ha fet diumenge al migdia s’haguessin venut 2.787 entrades i repartit 903 invitacions entre premsa i professionals.
Per últim, una setmana abans de la Fira es va haver de suspendre l’actuació del Duo Leti&Fer per una lesió d’un dels artistes i es va substituir per Lotta&Stina, que han actuat les nits del Cabaret. A més, s’ha reprogramat avui a les 12.00h a la Plaça de la Llibertat la funció de Briks, de Cirk’Crash que ahir es va suspendre per culpa de la pluja.
El Cabaret, la producció de gran format de Trapezi al cor de Reus
En aquesta edició tampoc hi ha faltat el Cabaret que s’ha pogut veure cada nit a la Plaça del Mercadal amb una sorpresa, uns presentadors de luxe: Itziar Castro i Piero Steiner. Després de que Oriol Boixader ‘Oriolo’, Jordi Martínez i Joan Arqué ‘Arquetti’ presentessin el cabaret de l’any passat, el format manté l’aposta cap a la teatralització. Les nits de dijous i divendres s’ha pogut veure un espectacle diferent compost per números de les següents companyies: Júlia Farrero, Lorenzo Mastropietro, Avital&Jochen, Nata Galkina, Lotta & Stina, Circo Los, Amer i Àfrica, Chapertons i Rhum&Cia. I tot acompanyat per la música en directe de Circonautes, hàbils músics de música circense. Les nits de dijous i divendres van veure el muntatge més de 2.500 persones i, dissabte a la nit, la pluja va obligar a suspendre l’espectacle.
Trapezi, mercat, producció i formació: una aposta amb força per l’espai de professionals
Divendres i dissabte 190 professionals del circ s’han reunit a Reus. Trapezi ha incrementat la xifra un 52% respecte a la de l’any passat, fet que demostra l’interès creixent en la seva vessant de mercat de la Fira. D’aquests professionals, 75 són programadors, un 44% dels quals internacionals de països com Alemanya, Bèlgica, França, Itàlia o Regne Unit. També hi ha hagut un increment important de professionals de la resta de l’Estat en especial de comunitats com el País Basc, les Balears o Andalusia. A part dels programadors, la resta de professionals han estat distribuïdors, companyies, institucions i agents culturals de fins a 165 entitats diferents. Amb l’Espai de professionals, la fira s’ha convertit en un lloc de connexió entre creadors, públic, programadors culturals i professionals del circ, generant complicitats que ajudin a augmentar la presència del circ en les programacions i esdeveniments culturals a nivell local i internacional. En aquesta 22a edició, Trapezi continua explotant el seu potencial com a mercat estratègic de les arts del circ a Catalunya. A més a més, s’han acreditat per cobrir la fira 64 periodistes de 33 mitjans diferents.
Dins de les activitats programades a l’espai de professionals de la Fira, n’ha destacat la taula rodona ‘La distribució del circ. Casos i propostes per a la circulació i la distribució d’espectacles’, amb Elena Ros (Lo Máximo – Madrid), Rocío Pindado (Portal 71 – Biblao), Violaine Bailleul (Vaivén Circo – Londres/Granada), i Cécile Imbernon (La Chouette Diffusion – França / Bèlgia) com a ponents. També ha tingut un gran èxit de participació la trobada entre programadors, artistes, companyies i diferents agents del sector que ha comptat amb el suport de l’APCC i la presentació d’espectacles en procés de creació. Van presentar els seus projectes i iniciatives La Central del Circ, El Café de las Artes de Santander, Dulce Duca (Sweet Drama), Circ Bover i el Teatre Principal de Palma (Sentinel), Nuc (Aigua), Roberto Olivan Performing Arts (Cuculand Souvenir), Roberto Magro (Silenzio) i la Cia. Manolo Alcántara (No soc a casa). A més, s’ha fet pública durant la Fira la convocatòria de residències per a companyies catalnes i balears que ha impulsat SeaChange Arts amb el suport de l’Institut Ramon Llull i l’Institut d’Estudis Baleàrics.
Un altre dels plats forts d’enguany ha estat el dinar de professionals celebrat dissabte. La proposta està pensada com a espai d’intercanvi d’experiències i networking i ha reunit uns 140 professionals i companyies al Centre Cultural Cal Massó, que han pogut compartir experiències i projectes, concretar diverses contractacions d’una manera distesa.
L’espai de professionals treballa per incitar diferents formes d’acompanyament i suport entre artistes i gestors a escala estatal i internacional, potenciant especialment la fase de la producció, coproducció i distribució dels diferents formats i procedències.
En aquesta 22ª edició, l’aposta principal de l’Espai de professionals ha estat consolidar el vessant de Trapezi com a Fira i com a aparador de les creacions catalanes i de la resta de l’estat i com a referent de qualitat i visibilitat del circ més actual. En aquest sentit, es vol seguir donant visibilitat i adob al sector del circ català i també estatal, proporcionant un espai de negoci, impulsant la creació, la producció i la distribució de tots els formats i disciplines. Al llarg de la Fira s’han presentat diverses activitats dedicades al sector professional, organitzades amb el suport de l’Àrea de Mercats del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya.
Al mateix temps, la Fira aposta per la formació a través d’El Covador, l’única trobada entre escoles professionals del circ a l’Estat, on alumnes de l’escola Carampa de Madrid i alumnes de l’escola Rogelio Rivel de Barcelona han pogut mostrar els números en que estan treballant.
Per últim, dins el vessant de mercat de la Fira, cal destacar el Centre Cultural Cal Massó com a punt de trobada de la Fira per l’acollida de professionals, artistes i premsa, espai que ha permès desenvolupar les diverses activitats en un escenari immillorable creant un ambient acollidor i dinàmic.
Les Xifres del Trapezi
Durant 4 dies, Reus ha estat capital del circ i es calcula que han gaudit del Trapezi unes 75.00 persones. A més, 106 artistes (60 homes i 46 dones) de 32 companyies han visitat Trapezi. D’aquestes, 19 són catalanes, 4 de la restat de l’Estat Espanyol i 9 internacionals. Al llarg dels 4 dies de Fira, els espectadors han pogut veure unes 100 representacions, de les quals 65 han estat sessions gratuïtes i 31 sessions de pagaments. En total, s’han venut 2.787 entrades i s’han repartit un total de 903 invitacions destinades a la premsa i professionals incloses.
Reus s’ha omplert de circ i ha comptat amb un total de 21 espais d’actuació, dels quals 68 funcions han estat espais al carrer, a l’aire lliure, i 31 en sales o espais tancats. La Fira ha comptat amb un equip humà de més de 200 persones que han vetllat pel bon funcionament d’aquesta 22a edició de Trapezi i perquè Reus es converteixi, durant els dies de la Fira, en capital del circ.
L’espai de professionals ha estat també a ple rendiment amb 190 inscrits entre programadors, distribuïdors i companyies entre d’altres institucions, escoles, associacions i particulars de 165 entitats diferents. Cal destacar, que dels programadors inscrits, un 44 % eren de fora de l’Estat.
La premsa ha estat també un element indispensable de l’èxit de la Fira. S’han acreditat 64 periodistes de 33 mitjans diferents i, abans i durant la Fira, s’han gestionat un total de 62 entrevistes.