Notes de premsa
Un conte solidari, proposta pedagògica de l’Ajuntament i la URV per als alumnes de 6 a 12 anys
La regidoria de Participació i Ciutadania presenta als directors dels centres educatius de Reus la unitat didàctica elaborada per la Universitat Rovira i Virgili a partir del conte solidari “Un món esberlat, un món apedaçat” aquest dilluns 27 de gener a les 18:00h al Centre Cívic Llevant (Plaça Horts dels Canonges, 1). L’acte, que comptarà amb la presència de la regidora de Participació i Ciutadania, Àngela Tello, i de la vicerectora de Docència i Espai Europeu d'Educació Superior de la Universitat Rovira i Virgili, Maria Marquès, també comptarà amb la intervenció de la periodista Rita Marzoa, presentadora del programa Solidaris de Catalunya Ràdio.
Aquesta unitat didàctica, adreçada a l’alumnat de primària, de 6 a 12 anys, forma part de les Activitats i recursos educatius (ARE), per al curs 2013-2014, que l’Ajuntament de Reus posa gratuïtament a l’abast dels centres educatius de la ciutat.
La unitat didàctica
La unitat didàctica i el material audiovisual que l’acompanya ha estat elaborat pels estudiants de la Universitat Rovira i Virgili, Anna Sendra i Javier Tomás, supervisats pel professor dels Estudis de Comunicació de la URV, Antoni Pérez Portabella, i a partir d’un conte solidari escrit per Jordi Agràs i amb il·lustracions de Nuri Mariné.
La unitat didàctica, adreçada especialment a l’alumnat del Cicle Superior de Primària, permet desenvolupar continguts curriculars de les àrees de coneixement del medi, educació artística i de l’àmbit de llengües a partir de l’adaptació del conte Un món esberlat, un món apedaçat.
L’activitat està dissenyada per a ser feta en cinc sessions, tres de les quals d’una hora i les dues últimes, conjuntes, d’una hora i mitja. Així, es podrà fer en dues sessions combinades (una sessió curta de trenta minuts i una de llarga d’una hora) o bé en una tarda (dues sessions de quaranta cinc minuts) durant una setmana de classe regular o bé englobada en una Setmana de la solidaritat, si escau.
Objectius generals
- Treballar els valors solidaris i de cooperació entre pobles i cultures
- Treballar cooperativament per tal de complir amb un objectiu comú
- Conèixer diferents cultures de tot el món
- Tenir una visió global del món, on tots hi cabem de la mateixa forma
- Tenir consciència del problema de l’exclusió social
Continguts
- Reutilització d’objectes per a expressar la idea d’un text.
- Reconeixement de trets d’un país en concret.
- Expressió del pensament amb arguments.
- Comprensió de textos i audiovisuals com a representació de la realitat.
- Treball del respecte i de l’esperit de grup.
Les cinc sessions
- Formació d’una pilota amb roba: com fer amb material reciclat (roba vella) una pilota.
- Estudi del país que ens toca: els alumnes, en parelles, trien un país i el treballen: trets identitaris i culturals, punts forts i punts febles, etc.
- Estudi del nostre veí: els alumnes, en parelles, trien un país que han treballat altres companys i proposen solucions per millorar el seu punt feble.
- Què fem amb el Pere?: l’alumnat treballa el tema de la inclusió i l’exclusió a partir del cas del Pere, un alumne que es comporta malament a una escola, i ha de triar si el bruixot, un personatge del conte, ha de marxar de la comunitat o quedar-se.
- Final del conte: l’alumnat debat, en grups reduïts, que fer amb el bruixot i valora dos possibles finals per aquest personatge.
Material de la carpeta que es dona als directors
- El conte.
- La guia docent elaborada a partir del conte.
- Un USB amb el conte, la guia docent i cinc vídeos per treballar cada sessió.
- Una sèrie de 4 postals fetes a partir de les il·lustracions del conte, destinades als alumnes.