Notes de premsa
Un miler de nens i nenes de Reus tornaran a gaudir del Teatre Fortuny amb el 'Cap Infant Sense Fortuny'
La 4a edició del 'Cap Infant Sense Fortuny', se celebrarà el pròxim 30 de maig de 2024 al Teatre Fortuny de Reus, en dues sessions, a les 10:00 h i a les 11:30 h. En aquesta ocasió, l'espectacle tractarà sobre la intel·ligència artificial i la consciència mediambiental. En total seran 1000 alumnes i 85 professors de 22 escoles de la ciutat els que participaran en la jornada. La Fundació Teatre Fortuny impulsa una nova edició del projecte pedagògic, educatiu i social 'Cap Infant Sense Fortuny', amb la col·laboració del Consorci del Teatre Fortuny –participat per l'Ajuntament de Reus i la Diputació de Tarragona–, i l'Orquestra Camerata XXI – Ciutat de Reus.
L'evolució del projecte ha experimentat un augment tant quantitatiu com qualitatiu. La primera edició va aplegar 500 escolars de la ciutat a l’entorn de la representació de “Pere i el Llop”, incorporant en edicions posteriors “El Carnaval dels Animals” i un dossier didàctic que ajuda a contextualitzar la posada en escena i en les que van participar 1000 alumnes de les escoles la ciutat.
Les xifres de l’edició d’enguany conviden a l’optimisme respecte a la solidesa del projecte: 1.000 alumnes amb 85 docents que col·laboraran en l’activitat, de 22 escoles de la ciutat. Fent balanç, des de la Fundació del Teatre Fortuny es vol fer especial ressò sobre el fet que s'ha aconseguit obrir la porta del teatre a aproximadament 3.500 nens i nenes de la ciutat de totes les escoles que han volgut respondre a aquesta invitació anual.
Pel que fa referència a l’aspecte qualitatiu volem destacar dos novetats: en primer lloc, la d'enguany serà la primera edició en la qual la Fundació Teatre Fortuny fa front a un projecte de nova creació, tant pel que fa a la música com a la seva escenografia. El guió original de la proposta és a càrrec del director musical i d'escena Rafael Fabregat (Tortosa, 1963), amb música original de Jordi Cornudella (Terrassa, 1989), i la direcció escènica de la mà d'Iban Beltran (Terra Alta, 1974). Aquest espectacle de nova creació es titula "L'invent de la Dra. Larsen" i reflexiona sobre el paper de la intel·ligència artificial i la consciència mediambiental, dos temes d'actualitat que afecten i afectaran directament a les noves generacions.
En segon lloc, el material didàctic que s’ha elaborat per treballar a les aules ha sortit de les pròpies aules. La Fundació Teatre Fortuny té la voluntat de posar en valor l’expertesa dels que dia a dia desenvolupen la seva tasca en contacte directe amb els alumnes. Per aquest motiu, l’elaboració dels materials s’ha confiat a docents d’educació primària a la ciutat. Les autores, Àngela Fernàndez, Teresa Ferré i Aina Vidal són docents d’educació primària i han creat materials per contextualitzar i fer reflexionar als infants participants des d’àrees diverses (coneixement del medi, llengües, educació artística...).
Els objectius d'aquest projecte són diversos. Per un costat, la decidida voluntat de la Fundació del Teatre Fortuny de col·laborar amb el Consorci del Teatre formant nous públics, i, per l'altra, la presentació d'un dels equipaments culturals de referència de la ciutat, el Teatre Fortuny a tots els infants de la ciutat sense excepció. L'activitat consisteix en la visita al teatre perquè els escolars puguin conèixer de primera mà com és el Fortuny: llotges, platea i escenari, i després, l'assistència en directe a un esdeveniment musico-teatral que els acostarà a les arts escèniques i la música.
Totes les escoles de Reus són convidades a participar en la sessió i a totes les sessions prèvies de treball que es realitzen periòdicament des del passat mes d'octubre 2023. El treball preparatori es desenvolupa a classe al llarg de tot el curs acadèmic i el seu punt i final té lloc al Fortuny. Enguany, i degut a les temàtiques que hem abordat, les escoles participen a través dels seus mestres de música i també els d'altres disciplines com la tecnologia i les ciències socials.
Aquesta activitat té també un marcat caire social i inclusiu perquè s'incorporen tots els infants de la ciutat sense excepció, també aquells que tenen necessitats especials, amb dues escoles d’educació especial que hi participen. L'activitat és gratuïta per a tothom. El projecte 'Cap Infant sense Fortuny' té una mirada social i inclusiva i la Fundació del Teatre Fortuny es fa càrrec del finançament íntegre del projecte per a tots els infants que hi assisteixen, que no seria possible sense el suport de tots els patrons.
Amb tot, la presidenta de la Fundació Teatre Fortuny, Dolors Sardà, parla del ‘Cap Infant Sense Fortuny’ com una proposta ‘amb la voluntat d’arribar a totes les escoles i que els seus alumnes puguin assistir al magnífic Teatre Fortuny, que el puguin conèixer i fer-ho d’una manera diferent, com és gaudint d’un espectacle”. Per la seva banda, Eliseu Bàrcena, membre de la Comissió Executiva de la Fundació, està segur que “es compliran els objectius del projecte, que són, per un costat, que els nens tinguin accés al teatre almenys un cop a la seva vida i que el coneguin com un espai viu, d’ús ciutadà, en el que hi passen coses, i que a més de gaudir d’un espectacle aquest els faci reflexionar” i, per altra banda, “mostrar un espai patrimonial singular i que ens defineix com a ciutat. Un teatre com el Teatre Fortuny podria viure sense Reus, però Reus no pot viure sense el Teatre Fortuny”.
Guillem Cabré, director de l’Orquestra Camerata XXI - Ciutat de Reus, destaca que, després de recollir la inquietud de mestres i escoles els últims anys, que trobaven a faltar espectacles que parlessin de problemàtiques actuals, “enguany estrenem un producció de nova creació, donant resposta a aquestes mancances, i ho fem a través de la promoció del talent local”. En aquest sentit, Cabré ha explicat que “darrere de “L’invent de la Dra. Larsen” hi ha un equip molt complet i molt local, ja que pensem que tenim arguments suficients per fer una producció de qualitat sense renunciar al talent del territori”.
La roda de premsa de presentació del concert Cap Infant sense Fortuny ha comptat també amb la presència de la regidora d'Educació i Ciutadania, Pilar López, que ha manifestat que pel consistori és una satisfaccació comptar amb un projecte que treballa per l'educació de qualitat, la cohesió social i la lluita contra la segregació escolar, i que, a més, esdevé una oportunitat per assistir al teatre per a molts alumnes que, per diferents circumstàncies, potser no hi tenen accés.