Comunitat educativa
Tots els sectors implicats en l'educació de l'alumnat integra la comunitat educativa, que és representada en el Consell Escolar Municipal. A més del Consell Escolar Municipal, també existeixen els consells escolars de centre a totes les escoles i instituts així com també als centres d'educació especial.
A més, els alumnes de primària tenen el seu propi òrgan de participació i relació amb l'administració: el Consell d'Infants Ciutadans, que ofereix una oportunitat de participar en els assumptes públics d’una manera directa, en l’exercici dels drets i les responsabilitats dels infants com a ciutadans i ciutadanes.
Consell Escolar Municipal
El Consell Escolar Municipal de Reus és l'òrgan de participació de la comunitat educativa de la ciutat. Es compon dels següents sectors:
- L'Ajuntament de Reus
- Pares i mares
- Alumnat
- Professorat
- Direcció de centres
- Titularitat de centres
- Personal d'administració i serveis
- Sindicats majoritaris
- Llars d'infants
Té les competències que li atorguen les lleis, en concret, ser consultat per l'Administració educativa, el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya i per l'Ajuntament de Reus en les qüestions següents:
a) Els convenis i els acords de col·laboració amb el Departament d'Educació, les institucions i els organismes educatius que afecten l'ensenyament dins l'àmbit del municipi.
b) Determinació dels criteris d'emplaçament, construcció, renovació i manteniment dels centres públics d'ensenyament.
c) Les actuacions i les normes municipals que afecten els serveis educatius complementaris, extraescolars, amb incidència en el funcionament dels centres docents.
d) La planificació de les places escolars del municipi, la determinació de les zones d’influència dels centres docents públics i privats concertats, i la distribució equitativa de les demandes d’escolarització en tots els nivells d’ensenyament no universitari.
e) Les actuacions que afavoreixen l'ocupació real de les places escolars, amb determinació específica dels llocs que s'han de crear, modificar o suprimir dins del municipi a fi de millorar el rendiment educatiu i, si s'escau, fer factible l'obligatorietat de l'ensenyament.
f) El foment de les activitats que tendeixen a millorar la qualitat educativa, especialment pel que fa a l'adaptació de la programació al medi.
g) El desenvolupament d’accions compensatòries per corregir les desigualtats provinents del context social, econòmic i cultural de l’alumnat.
h) Les competències educatives que afecten l'ensenyament i que la legislació atorga als municipis.
Consell Escolar de Centre
En els consells escolars de centres hi ha representació municipal. D’acord amb el que estableix la Llei 7/85, reguladora de les bases de règim local, l’Ajuntament de Reus també intervé en els òrgans de govern dels diferents centres públics de primària de la ciutat, en els de secundària i en els següents centres de règim especial:
- L'Escola de Música
- L'Escola d’Art i Disseny de Reus
- El Centre de Formació d’Adults Mas Pellicer
- El Centre de Formació d’Adults Marta Mata
- L'Escola Oficial d’Idiomes
- El Col·legi d’Educació Especial Alba
Consell d'Infants Ciutadans
Infants Ciutadans és un programa de participació infantil adreçat al cicle superior d’Educació Primària, que té com a fi promoure la participació activa dels nens i les nenes en la construcció, el desenvolupament i la millora de la ciutat, partint sempre dels principis que sustenten els drets dels infants.
Va començar a la ciutat de Reus al gener de 1998 seguint la proposta de Francesco Tonucci a Fano el 1991, La Città dei bambini. Es va iniciar amb la participació de 8 centres educatius, i ara ja hi participen 13 centres (entre públics i concertats).
Significa, sobretot, reconèixer als infants no sols com a ciutadans des d’avui, titulars de drets el primer dels quals és el dret d’expressar-se (raonar sobre coses que formen part de les seves vides i opinar sobre els problemes de la comunitat on viuen). Proposa repensar una ciutat on els infants puguin ser autònom i responsables i pretén considerar-los com a ciutadans de ple dret, ja que també poden ajudar a construir un futur millor per a tothom.
Els objectius del programa són:
- Desenvolupar una major sensibilitat cap a la relació entre ciutat i infant.
- Assumir la dimensió del nen/a com a prototipus del ciutadà, en la convicció que pensar la ciutat també en funció de les seves necessitats i els seus drets és una forma de repensar la ciutat per a les persones.
- Projectar i experimentar solucions tenint en compte els infants amb el ple dret de ciutadania, entès com a dret a viure i utilitzar la ciutat.
- Fer possible el debat i la participació dels infants en la vida de la seva ciutat.
Reglament del Consell d'Infants Ciutadans
L’Audiència Pública és el moment en què els representants del Consell d’Infants de la ciutat expressen al govern de la ciutat les propostes que han treballat conjuntament a les escoles. És una oportunitat de participar en els assumptes públics d’una manera directa, en l’exercici dels drets i les responsabilitats dels infants com a ciutadans i ciutadanes. L’Audiència Pública és un mecanisme a l’abast de la ciutadania per participar en defensa dels drets en les decisions que prenen les autoritats municipals. Els infants de Reus, com a ciutadans i ciutadanes, també poden exercir aquest mecanisme reconegut per l’Ajuntament de Reus.