Pla Educatiu d'Entorn
Els Plans educatius d’entorn són un instrument per donar una resposta integrada i comunitària als reptes educatius, coordinant i dinamitzant l’acció educativa dels diferents espais i temps educatius de la vida dels infants i dels joves amb la finalitat de millorar les seves oportunitats en tots els temps i espais, connectant els aprenentatges formals i no formals i afavorint l’accés de tot l’alumnat, especialment a aquell més vulnerable, sent doncs element estratègic d’equitat i igualtat d’oportunitats.
El 4 d’agost de 2023 l’Ajuntament de Reus i la Generalitat de Catalunya mitjançant el Departament d’Educació van signar un conveni de col·laboració perquè amb aquest instrument es contribueixi a:
- Fomentar la llengua catalana
- Millorar l’èxit educatiu per tot l’alumnat en totes les dimensions: personal, acadèmica, social i laboral.
- Afavorir la convivència, cohesió social, foment de l’ús de la llengua catalana
- Crear i/o manteniment una xarxa educativa que doni una resposta global, integral i més eficaç als reptes educatius.
Els destinataris són la població de 0 a 20 anys de centres públics i privats concertats de la ciutat, les seves famílies i la comunitat educativa en general. D’aquesta manera, s’aconsegueix donar un valor afegit a l’educació, aportant experiències de convivència a dins i a fora dels centres educatius.
Els objectius generals són:
1. Contrtibuir a la milora de les condicions d’escolarització i a l’èxit escolar i educatiu
2. Potenciar l’educació en valors, el compromís cívic dels alumnes en un marc de convivència
3. Potenciar la implicació de les famílies en l’educació dels fills i la participació en la vida escolar
4. Promoure l’educació intercultural i l’ús de la llengua com a element de cohesió social
5. Potenciar els estils de vida saludables i fomentar la pràctica regular de l’activitat físicoesportiva.
Cada objectiu conté unes línies d'intervenció relacionades de les quals se'n deriven unes actuacions amparades per un objectiu metodològic: implementació de projectes d’àmbit comunitari en funció de les necessitats de cada territori, formació de treball i aprenentatge en xarxa interprofessional i impuls d’espais de trobada i reflexió (grups de treball temàtics)
Els agents als quals es demana implicació a banda de l’Ajuntament i les seves regidories i la Generalitat i els seus departaments són: centres educatius, AFAs i famílies, alumnat, teixit associatiu i entitats culturals, esportives i de lleure.
Cada curs la Comissió Representativa Institucional que és l’òrgan de decisió aprova un pla d’actuacions amb les diferents activitats que es faran durant el curs i que compleixen amb els objectius esmentats.
Cliqueu aquí per descarregar una presentació sobre el PEE
Per al curs 2024-2025 es van aprovar les següents actuacions:
Tallers de suport a la tasca escolar
Tallers per a millorar la comprensió lectora i la comunicació oral de l’alumnat en etapa obligatòria que es realitzen als centres educatius en horari no lectiu.
Enllaç vídeo REUS CIUTAT EDUCADORA
Activitats extraescolars d'esports
Activitats adreçades a l’alumnat en horari extraescolar de diferents àmbits (segons preferències dels centres educatius): artístiques , esportives, creatives, experimentació científica, robòtica, ràdio ...
Enllaç vídeo REUS CIUTAT EDUCADORA
Activitats familiars de lleure i cultura fora horai lectiu
Tallers i jornades per a famílies fora horari lectiu de temàtica diversa: jornades de circ social, de dies mundials, d'activitats esportives, de manualitats i artístiques, ball, música, espectacle per a 0-3 anys... El 8 de març iniciarem els tallers que es faran fins el mes de juny.
Consulteu la programació del mes de març
Per fer les inscripcions (quan calgui) aquí
Passaport cultural
Té per objectiu connectar els aprenentatges del fora escola amb els de dins l’escola. La tasca és coordinar-se amb els referents de les escoles, coordinar amb les destinacions d'aprenentatge, facilitar la informació de les activitats a uns i altres, cercar possibles noves destinacions i facilitar-ne la seva adhesió al projecte, i cercar i aplicar estratègies de difusió i incentivació a la participació de les famílies dels infants dels centres adherits i d’altres agents culturals i socioeducatius.
Clica aqui per veure la programació del mes de març de 2025
Enllaç vídeo REUS CIUTAT EDUCADORA
Padins i padrines de jocs
Els tallers de padrins i padrines de joc tenen com a objectiu principal promoure l’ús del català oral mitjançant el joc (cartes, jocs de tauls, jocs de rol....) entre l’alumnat de primària i secundària de diferents centres educatius del municipi: les dimensions de comprensió lectora i expressió escrita i oral amb l'alumnat en situació de més alta vulnerabilitat. Per aquest curs aquesta actuació també inclou la dinamtizació de patis.
Tallers de rap i glosa
Tallers adreçats als joves que es realitzen en horari lectiu per a fomentar l’ús del català mitjançant l’expressió musical. Trobada a final de curs per a compartir i interpretar els temes creats. S'ofereixen especialment a secundària però si no hi ha demanda també a cicle superior de primària.
Enllaç vídeo REUS CIUTAT EDUCADORA
Aprenem Junts (primària i secundària)
Projecte per a fomentar l’ús de metodologies actives en el sí de l’escola. Organització d’unes trobades d’alumnes de diferents escoles a final de curs per a compartir els projectes treballats a cada escola durant el curs.
Enllaç vídeo REUS CIUTAT EDUCADORA
Jornades COCOBE
Jornades per als referents COCOBE (coordinadors de coeducació, convivència i benestar emocional) dels centres educatius de Reus. Tres dies per compartir, aprendre i reflexionar sobre les tasques d'aquesta figura al voltant de la gestió emocional, estratègies preventives d'assetjament escolar, abordatge de casos de violència o el treball emocional en l'educació afectivosexual. Els dies 12 de febrer, 10 de març i 10 d'abril de 9 a 14h al Centre Cívic Gregal.
Clica aquí per veure el detall del programa
Mentoria
Projecte d’intervenció social que promou la relació entre persones que cursen estudis superiors i voluntàriament s’ofereixen per a proporcionar un suport individual a un infant que es troba en una situació de risc d’exclusió.
Infants ciutadans
És una activitat educativa que vol escoltar l'opinió dels infants per tal de millorar la ciutat de Reus i el seu entorn. Els infants de 5è de 24 escoles de Reus pensen, reflexioneni fan propostes de millora a l'Ajuntament, al govern,sobre untema. Les propostes les faran arribar els representants de les escoles (consellers/es) que s'hauran d'escollir democràticament. La temàtica el cus 23/24 és Mobilitat saludable, sostenible i segura.
Enllaç vídeo REUS CIUTAT EDUCADORA
Circuits d'orientació
Dinamitzar els circuits permanents d'orientació (que es van crear els anys anteriors) amb l'objectiu de:
- Fomentar l’exercici físic en el medi obert
- Fomentar la pràctica de les caminades d’orientació
- Practicar exercici en família
- Col·laboració activitats conjuntes entre les escoles
Durant aquest curs 24/25 s'oferirà de manera dinamitzada per a les famílies a la primavera.
Podeu descarregar-vos els mapes dels ciruits que existeixen actualment :
Circuit taronja (inici Jardí agrari del Barri Gaudí)
Circuit groc (inici Escola La Vitxeta)
Circuit llima (inici Escola Cèlia Artiga)
Circuit violeta (circuit llarg inici a l'Escola La Vitxeta)
Circuit blau (inici Escola Escola Misericòrdia)
Circuit vermell (inici Escola Dr. Alberich i Casas)
Circuit verd (inici Escola General Prim)
Circuit llarg (inici Escola Dr. Alberich i Casas)
I trobareu més informació aquí (Reus Esport i Lleure)
Enllaç vídeo REUS CIUTAT EDUCADORA
Casals d'estiu
Casals d’estiu de durada quinzenal i temàtica diversa. Per fomentar l’accés de tots els nens i nenes siguin o no de famílies vulnerables o en risc d’exclusió. Gratuïts. L’objectiu és que a cada casal hi hagi diferents perfils de famílies. S’ofereix suport de vetllador/a a tots els nens amb diagnòstic de NEE. També es fa un casal adaptat al Centre d'Educació Especial Font del Lleó.
Activitats d'estiu per a joves
Tallers diversos d'oci i lleure en col·laboració amb la Regidoria de Joventut.
Jornada de tu a tu
La finalitat de la jornada és la trobada entre estudiants de batxillerat i estudiants de grau perquè siguin els mateixos estudiants que estan cursant ja estudis universitaris els que expliquin i puguin facilitar informació útil i de tu a tu, entre iguals, que faciliti la pressa de decisions.
Grups de treball
Creació de grups de treball per a docents on treballar i compartir sobre diferents àrees i temàtiques.
Actualment n'hi ha del passaport cultural, transició de primària a secundària, xarxa 0-6, aprenem junts, impulsor del SOAC, tècnics d'intervenció social o prevenció de l'absentisme escolar
Altres actuacions coorganitzades
Trobada vine al meu pati, trobada d'escacs, tastet de ciència,mostra de teatre, tardes coeducatives, o préstec de material coeducatiu, Inspira Steam,
Enllaç vídeo REUS CIUTAT EDUCADORA
Cinexic
Projecció de pel·lícles en català a diferents escoles de la ciutat fora horari lectiu. En col·laboració amb Òmnium.
- Gener. Zog, dracs i heroïnes. Dissabte 18 de gener a les 11.00 h a l'Escola Teresa Miquel i Pàmies A partir de 3 anys.
- Febrer. Vainilla. Divendres 14 de febrer a les 17.30 h a l'Escola Dr Alberich i Casa. A partir de 5 anys.
Reservar plaça per preveure l'aforament aquí a partir del dimarts 11 de febrer
- Març. Petzi i la mar Salada. Dissabte 15 de març a les 11.00h a l'Escola Sant Bernat Calvó. A partir de 3 anys.
- Abril. Ocells de pas. A partir de 7 anys.
- Maig. Anem a caçar un os. A partir de 3 anys.
- Octubre La sopa de pedres. A partir de 3 anys.
- Novembre. Phantom Boy. A paritr de 7 anys.
- Desembre. L'incident alienígena del Petit Alan. A partir de 5 anys.
Correllengua
Dins de la iniciativa es van fer diverses activitats:
- Tallers de sensibilització lingüística per a famílies i per a docents
- Espectacle el Vol de la Nàdia per alumant de 3r de primària a les bilioteques municipals
- Taller de doblatge en català
- Teatre interactiu: Fes-ho per tu
Documentals dinamitzats en català per a infantil
Per alumnat d’I5 sessions d’una hora i 15 minuts aproximadament amb dinamització en les quals es visualitzaran 2 documentals breus i en els quals es treballa entre altres la diversitat cultural: descobrir i conviure amb l’altre/a, rols femenins protagònics no normatius, introducció a l’ètica: el concepte de llibertat o la perspectiva de gènere: rols femenins protagònics no normatius
Espais d'aprenentatge
Espais de suport a l’aprenentatge per a alumnat d’ESO amb voluntariat de la URV.