Mediació i Resolució de Conflictes
La Unitat de Mediació i Resolució de Conflictes treballa per la prevenció dels conflictes socials i la seguretat ciutadana a través de la gestió positiva del conflicte i de la promoció del civisme i la convivència. Els seus objectius són la resolució de problemàtiques de la societat mitjançant la mediació entre les parts, restablir vincles i millorar la convivència ciutadana. Els àmbits de treball de la unitat són els conflictes comunitaris, els grups de joves, els conflictes escolars, els individualitzats i els familiars. En tots aquests casos, s'intervé sobre la causa i l'origen dels conflictes, no només sobre els efectes.
El servei de la Unitat de Mediació i Resolució de Conflictes és un servei personalitzat i directe, on l’administració s’apropa al ciutadà per ajudar-lo a resoldre els conflictes i problemàtiques. L'integren dos sergents i un agent de la Guàrdia Urbana, així com una mediadora, un educador social i un mediador intercultural. El mediador resol els problemes afavorint la col·laboració entre tots aquells que poden aportar la seva, aconseguint implicar a les parts dins d’un clima de confiança.
El procés de mediació i resolució de conflictes es desenvolupa de la següent manera a través de la unitat:
- El cas entra pels canals establerts (OAC, UMIRC, regidories, associacions de veïns, altres).
- S’obre fitxa i s'informatitzen les dades.
- S’ estableix el procés de resolució i la distribució de tasques específiques.
- S’analitza el cas mitjançant el contacte amb les parts per contrastar les postures i interessos en el cas.
- Contrastades les diverses parts, se’ls ofereix la possibilitat de participar en una mediació desenvolupada pels professionals en un espai neutral.
- Finalitzada la mediació, es formalitza l’ acord al que han arribat les parts verbalment, i en alguns casos per escrit, signat pels implicats juntament amb els professionals presents a la mediació.